Oleg Jaworski – dyrektor działu marketingu i PR studia Vostok Games (niegdyś studia GSC)
Do modów odnoszę się wyjątkowo pozytywnie, wydaje mi się, że to właśnie dzięki nim słuch o serii S.T.A.L.K.E.R. nadal nie zaginął. Niektóre z nich mają potencjał aby stać się samodzielnymi i zupełnie odrębnymi produktami, które z czasem mogą przebić popularnością oryginalne gry (na przykład, jak to miało miejsce w przypadku gry DayZ). Dlatego jestem zdania, że modyfikacje to bardzo pozytywne zjawisko, do którego wszyscy twórcy gier powinni odnosić się z należytym szacunkiem.
Postępy prac nad modyfikacją Lost Alpha obserwowałem niezbyt uważnie ale czekałem na jej wyjście tak jak i wielu fanów gry. Tak się złożyło, że ten projekt stał się wyjątkowo bliski ekipie GSC, ponieważ kontaktowaliśmy się z jego twórcami, głównie w sprawie problemów technicznych. Pod koniec zeszłego roku spotkaliśmy się z jednym z członków ekipy Dezowave na wystawie Igromir, podczas której przekazano nam wówczas świeży build gry i poproszono abyśmy rzucili okiem na bieżącą wersję modyfikacji.
Szczerze mówiąc, trudno jest mi stwierdzić na ile bliski ideału jest mod Lost Alpha, nie miałem możliwości aby pograć w finalną wersję. Koledzy którzy grali twierdzą, że dość daleki. Wydaje mi się, że kluczowym problemem jest to, że każdy fan ma własną wizję świata gry S.T.A.L.K.E.R. i nikt jednoznacznie nie może stwierdzić jak tak naprawdę powinna wyglądać gra. Projekt autorstwa ekipy Dezowave jako całość oceniam pozytywnie i to pomimo tego iż zetknęli się z całą masą problemów technicznych, które my z kolei w pełni świadomie chowaliśmy i wycinaliśmy w trakcie tworzenia pierwszej gry serii S.T.A.L.K.E.R..
Siergiej Grigorowicz – założyciel studia GSC i właściciel marki S.T.A.L.K.E.R.
Do modów, jak zresztą i do każdej innej inicjatywy fanowskiej związanej z tematyką serii S.T.A.L.K.E.R., odnoszę się bardzo dobrze. Obecnie jestem na emeryturze i dlatego już nie zarządzam ekipą pracowników, więc nie jestem w stanie skutecznie wspierać wszelkich tego typu inicjatyw. Pomimo tego robię to pośrednio. Na przykład, umożliwiamy bezpłatne wykorzystanie i tworzenie modów na bazie naszego silnika X-Ray. Na poważnie rozważaliśmy także możliwość komercyjnego wydania Lost Alpha z obopólna korzyścią finansową dla obu stron ale projekt rozwijał się jako całkowicie niekomercyjny. Ekipa Dezowave latami pracowała nad nim z własnej inicjatywy. Zupełnie bezpłatnie. Niestety ale w obecnych czasach na rynku gier jakość produktu końcowego ma ogromne znaczenie. Ta modyfikacja z kolei znajdowała się gdzieś po środku – pomiędzy wydaniem bezpłatnym a komercyjnym. Dlatego doszliśmy do wniosku, że w przypadku bezpłatnego wariantu odbiór gry będzie znacznie lepszy i tym samym zniweluje wszelkie niedoskonałości, które nie da się poprawić bez potrzeby inwestowania w projekt milionów. Ogólnie rzecz biorąc, sytuacja była patowa. Ekipa odwaliła kawał dobrej roboty a modyfikacja była na odpowiednim poziomie, ale pobieranie za nią opłat nie wchodziło w grę, a dopracowywanie do poziomu wersji płatnej trwałoby zdecydowanie za długo — biorąc także pod uwagę wielokrotne udostępnianie kodu w Internecie.
Co się zaś tyczy niesłabnącej popularności serii S.T.A.L.K.E.R., dla mnie osobiście to dość oczywiste. Istnieją gry, które są popularne i sprzedają się w ogromnych ilościach. Jest ich ok. 10 w skali roku, ale czasem wśród nich pojawiają się nie tylko silne marki ale też pewnego rodzaju zjawiska kulturowe. Seria S.T.A.L.K.E.R. jest właśnie takim zjawiskiem świata rosyjskiego, które na zawsze pozostanie w sercach graczy i odciśnie swoje piętno w historii branży gier. W tworzeniu tytułów tej serii brał udział cały sztab najlepszych specjalistów, którzy połączyli swoje siły i pracowali pod wpływem natchnienia, co zdarza się zaledwie kilka razy w życiu. Jest to natchnienie porównywalne z Majdanem, kiedy robi się coś bardzo dużego, słusznego i pozytywnego.
Był to projekt dający poczucie nowego poziomu wolności ludzkiej osobowości. Miejsce pełnej swobody i przedstawienia mężczyzny jako bohatera, i to w naturalnym, antropologicznym znaczeniu tego słowa. Tak więc powstawanie kolejnych modów fanowskich nie jest rezultatem popularności serii S.T.A.L.K.E.R., lecz przyczyną dzięki której kiedyś na świat przyjdzie także S.T.A.L.K.E.R. 2.
W końcu po tylu latach przeczytać ten wpis – świetne uczucie :)
Jest 80%, zaraz odpalam
super sprawa, tak trzymać!!11!
SUPER! Nie moge się doczekać! :D
Hell yeah!