Zaton

Kocioł
Anomalia termiczna znajdująca się w północno-wschodniej części Zatonu. Według stalkerów, powstała, gdy pod wodą pojawiły się anomalie cieplne. Nie wiadomo ile w tym prawdy, ale dla stalkera liczą się tylko jej twory. Artefakty często znajduje się wewnątrz, pływające w kipiącej wodzie. Można poczekać, aż któryś wyskoczy na zewnątrz, ale można też wejść do środka, lecz wiąże się to z dużym ryzykiem. br>
Artefakty: Korale Mamy, Kula Ognista, Oko, Kryształ.

Cyrk
To także
anomalia termiczna. Jej nazwa wzięła się z powodu niezwykłego wyglądu, który na pierwszy rzut oka przypomina ogromny dół, wewnątrz którego latają dwie anomalie typu Kometa. Gdy podejdziemy bliżej możemy trafić na artefakty, których najwięcej jest na samym środku. Najtrudniej jest się tam zbliżyć, gdyż panuje w tym miejscu wysoka temperatura. Niekiedy można tam też zobaczyć Ognistego Poltergeista, który będzie atakował, gdy znajdziemy się odpowiednio blisko centrum. br>
Artefakty: Kula Ognista, Oko, Korale Mamy.
br>

Pazur
Dziwna
anomalia grawitacyjna o nieznanym pochodzeniu, która wygląda jak rozkopana ziemia. Prawdopodobnie w wyniku katastrofy osunął się kawałek terenu i otworzyła się sieć jaskiń, do których można się dostać, albo przez jeden z otworów w ziemi, albo przez szczelinę na terenie dawnej stacji benzynowej. W obrębie anomalii jest dużo Trampolin, które gęsto rozmieszczone, uniemożliwiają szybką ucieczkę. Najlepiej posługiwać się w takim przypadku śrubami, jednak należy uważać na pole promieniowania. br>
Artefakty: Skrętak, Meduza, Kamienna Krew.
br>

Sosnodąb
Anomalia chemiczna, wyglądająca jak przerośnięte drzewo rozpinające się nad siecią rowów. Pewnego razu jakiś amatorski badacz, wziąwszy kawałek kory, zlokalizował ją jako zarówno korę sosny, jak i dębu. U zbiegu wszystkich rowów znajduje się skupisko gazowych anomalii, przez które trzeba skupić się na równowadze, gdy będziemy się wspinać na górę. Oprócz dobrego widoku i punktu snajperskiego, można tam znaleźć artefakty, które oddaliły się od macierzystych terenów. br>
Artefakty: Kotlet, Kulebiak, Kamienna Krew, Świetlik.
br>

Żelazny las
Stara podstacja, na terenie której jest dużo
anomalii Elektro i pól promieniowania. Anomalii łatwo unikać, po prostu należy rzucać śrubkami przed siebie i wypatrywać charakterystycznych rozbłysków i piorunów. Z promieniowaniem jest już gorzej, bo nie da się określić dokładnie jego zasięgu. Artefakty łatwo zdobyć, najczęściej leżą na samym krańcu anomalii. Pomiędzy antenami lewituje Elektryczny Poltergeist, który zasypie nas wszystkim, czym można, jeżeli podejdziemy za blisko. br>
Artefakty: Blask Księżyca, Bateria, Błysk, Świecidełko.
br>

Szrama
Ciekawa anomalia, której widok przeraża ze względu na wielkość. Wygląda, jakby ktoś przeciął kawałek ziemi siekierą. Wąski i głęboki rów, którego pochodzenie jest owiane tajemnicą. Jeszcze dziwniejsze jest wydobywające się stamtąd pole psioniczne, które w kilka chwil może pozbawić człowieczeństwa każdego nieuważnego stalkera. Gdy tam wejdziesz, dosłownie zapominasz, jak się oddycha i giniesz okrutną śmiercią, bądź zamieniasz się w Zombi, co jest jeszcze gorsze. Emisje psioniczne szybko czyszczą pasek życia, dlatego przed wycieczką w to miejsce należy zaopatrzyć się w dobry kombinezon lub artefakty chroniące przed oddziaływaniem psionicznym. br>
Artefakty: Błysk, Muszla, Śnieżynka.
br>

Bagno
Małe bagna umiejscowione na Zatonie. Promieniowanie zrobiło swoje i woda została silnie skażona. Oprócz toksycznej mgły unoszącej się nad bagnami jest tam dużo anomalii typu Trampolina, a zaburzenia grawitacji spowodowały wykrzywienie terenu i nienaturalne ukształtowanie tafli wody. Czasami znaczek skażenia chemicznego pojawia się jeszcze kilka metrów poza bagnem, co tłumaczy, dlaczego są niebezpieczne. br>
Artefakty: Kulebiak, Świetlik, Kotlet, Bąbel.
br>

Pogłębiarka
Niegdyś pogłębiarka ta miała poszerzyć dno rzeki Prypeć. Teraz stoi samotnie, otoczona radioaktywnym jeziorem. Wrak statku jest napromieniowany, w wielu jego częściach są anomalie grawitacyjne. Artefakty można znaleźć głównie poza statkiem, ale w kabinie sternika ukrywa się coś, co jeszcze do niedawna było tajemnicą. W poszukiwaniu artefaktów należy pomóc sobie śrubami, gdyż anomalii tu nie brakuje, szczególnie w jeziorze. br>
Artefakty: Przemienione Koło, Złota Rybka, Gwiazda Wieczorna
br>

Spalone gospodarstwo
Stare, zdewastowane gospodarstwo położone na zachodnim brzegu rzeki, na Zatonie. Trudno to w zasadzie nazwać gospodarstwem, anomalie zniszczyły to miejsce doszczętnie zostawiając jedynie kilka spalonych budowli. W ruinach można znaleźć artefakty, jednak szybka pogoń za nimi nie jest najlepszym pomysłem. Żeby dostać się do nich i ominąć chmarę Spalaczy często trzeba wybrać dłuższą drogę. br>
Artefakty: Płomień, Kryształ, Oko.
Jupiter

Bitumin
Anomalia termiczna, która swym kształtem przypomina niewielką kotlinę. Co kolwiek ją stworzyło, było silne, ponieważ rozerwało kawałek drogi tworząc dół wypełniony gęsto rozmieszczonymi Spalaczami oraz rzadszymi, dalej położonymi Trampolinami. Gdy wejdziemy wgłąb anomalii obraz zmieni kolor na czerwony, a zabójczo gorąca temperatura będzie wykańczać nas powoli, o ile nie mamy odpowiedniego do takich wycieczek kombinezonu. br>
Artefakty: Grawi, Kula Ognista, Kamienny Kwiat
br>

Popielisko
Niedaleko wioski Kopaczi, na małym cmentarzyku czeka coś co może w kilka chwil pozbawić nas życia. Popielisko, bo tak nazywana jest przez stalkerów ta anomalia, to zbiór Spalaczy i pole termiczne. Gęsto rozmieszczone anomalie tworzą istny las, do którego nie sposób się przedostać, a jeszcze trudniej wyjść. Podczas szukania artefaktów, radzę używać śrubek oraz uważnie obserwować co ma się przed oczami.
Pole termiczne stanowi dodatkowe zagrożenie, więc jest to anomalia bardzo niebezpieczna. br>
Artefakty: Kula Ognista, Płomień, Korale Mamy, Oko.
br>

Szuwary
Opustoszały i niegościnny teren. Nie bez powodu jest omijany przez stalkerów. Ta jedna z najgroźniejszych anomalii w Zonie potrafi w kilka sekund przepalić kombinezon i zabić. Woda w tym z pozoru zwykłym bagnie jest silnie skażona chemicznie, a na jej powierzchni jest dużo
gazowych anomalii. Śrubki mało tutaj zdziałają. Aby wyjść cało ze spaceru po Szuwarach należy zaopatrzyć się w chroniący przed skażeniami chemicznymi sprzęt i dużo leków. br>
Artefakty: Kamienna Krew, Świetlik, Dusza.
br>

Betonowa wanna
Dawno zapomniane i nie odwiedzane miejsce. Znajduje się po zachodniej stronie fabryki Jupiter, której tajemnica odstrasza stalkerów, przez co konkurencja podczas zbierania artefaktów jest niewielka. W małym baseniku jest skażona woda, która może szybko zniszczyć nasz kombinezon i ciężko poparzyć. Czasem opłaca się zaryzykować, ponieważ można w niej znaleźć bardzo drogi artefakt. Moją ulubioną taktyką jest skakanie po betonowych bloczkach i łapanie artefaktów, gdy tylko zbliżą się na odpowiednią odległość. br>
Artefakty: Dusza
br>

Parking
Niewielki parking, znajdujący się w Okolicach Fabryki Jupiter. O starości tego miejsca świadczą porzucone dawno wraki przedwojennych samochodów. Na jego terenie jest pełno pojedynczych
anomalii Elektro, między którymi można przejść używając śrubek. Balansując pomiędzy anomaliami należy mieć na uwadze silne pole radioaktywne, które może skutecznie utrudnić zbieranie artefaktów. br>
Artefakty: Blask Księżyca, Bateria, Świecidełko, Muszla.
br>

Kamieniołomy
Dawniej, przed katastrofą w 1986 roku, prowadzono tu duże prace. Jedyne co po nich pozostało to wielka koparka i kotlina przekształcona w płytkie bagno. Cały ten teren wypełniony jest anomaliami gazowymi, które w jednej chwili niszczą płuca i drogi oddechowe, nie mówiąc o skórze. Śrubki są w tym przypadku nieocenione, jednak na toksyczny gaz działają jedynie leki. Warto czasem wdrapać się po drzewie na maszynę. Jest tam dobry punk obserwacyjny i miejsce, w którym można po prostu odpocząć. br>
Artefakty: Dusza, Kotlet.
br>

Zagajnik anomalii
Silnie skażony chemicznie teren, na którym znajduje się pełno anomalii Galareta. Pod jednym ze zwęglonych drzewek, jest dziwna Anomalna Roślina. Spacerując po zagajniku, należy uważać na Galarety, które połączone z chemicznymi oparami, stanową zabójczą pułapkę. Często, gdy wejdziemy w głąb, nie mamy już jak wyjść. Jedynym sposobem na wydostanie się jest rzucanie śrubami, albo szybkie wybiegnięcie na zewnątrz. br>
Artefakty: Anomalna Roślina (zadanie dla naukowców), Dusza.
br>

Magazyn na tyłach fabryki Jupiter
Tajemnicze miejsce, do którego nikt się nie zapuszcza. Z pozoru zwykły magazyn, to prawdziwa żyła złota dla każdego odważnego, kto zapuści się na piętro. Można natknąć się tam na cenne artefakty, a konkurencja jest nieduża, ze względu na położenie w pobliżu fabryki i mutanty, które lubią tu polować. br>
Artefakty: Bateria.
Prypeć

Leszczyna
Pomiędzy dwoma blokami, w północnej części miasta, można dostrzec olbrzymi obiekt. Jest to wielkie drzewo, zwane przez stalkerów Winoroślą lub Leszczyną. Jeżeli na dole nie ma artefaktów, warto poszperać na górze. Należy jednak uważać na ruchomą anomalię gazową bez nazwy, z którą zetknięcie jest niebezpieczne i może odebrać sporo życia. Na szczęście można jej unikać, chodząc po plątaninie gałęzi i szybkim przemieszczaniu się. Czasem warto wejść na górę, bo czeka tam coś naprawdę wartościowego. br>
Artefakty: Świetlik, Bąbel, Kotlet.
br>

Wulkan
Niewielka
anomalia termiczna położona nieopodal przedszkola, w Prypeci. Przypomina spękaną ziemię, spod której wyłaniają się Spalacze. Swą nazwę zyskała zapewne z powodu buchających od czasu do czasu płomieni. Gdy wpadniemy w jednego ze Spalaczy możemy mieć pewność, że zaraz dotknie nas drugi, bowiem są one porozmieszczane gęsto. Dodatkowym zagrożeniem jest też wysoka, charakterystyczna dla takich miejsc, temperatura. br>
Artefakty: Płomień, Kula Ognista.
br>
Anomalia termiczna
W stanie nieaktywnym, spalacz objawia się jako ledwo widoczne, rozgrzane, falujące powietrze. Jeżeli jednak dostanie się w jej obręb jakikolwiek przedmiot, anomalia skupia się w jednym miejscu, w którym temperatura osiąga nawet 1200 stopni. Z powodu słabej widoczności anomalii w stanie spoczynku, w nocy można ją wykryć tylko detektorem, lub rzucając śrubkami. Istnieje również ruchoma odmiana anomalii termicznej, znana jako Kometa.
Anomalia grawitacyjna
Anomalia o charakterze grawitacyjnym. W stanie spoczynku można ją zaobserwować tylko dzięki poruszającym się liściom, wirującemu kurzowi, szczątkom ludzi i mutantów itp.
Znane są trzy rodzaje anomalii grawitacyjnej. Trampolina wyrzuca wszystko spod siebie – często na ogromną odległość. Wir działa odwrotnie: wsysa dany obiekt do środka, miażdży go z olbrzymią siłą, a po chwili wyrzuca z siebie jego kawałki. Karuzela unosi ofiarę w powietrze, obraca i rozrywa na strzępy… W każdym przypadku jest to nieprzyjemna śmierć.
Elektro
Anomalia łatwo widoczna, objawia się błękitną mgiełką i wyładowaniami elektrycznymi. Jeżeli w jej obrębie znajdzie się metalowy przedmiot, lub żywy organizm, wybucha serią bardzo silnych wyładowań elektrycznych. Niektórzy stalkerzy wrzucają do niej np. śrubę i natychmiast po wyłądowaniu przebiegają przez nią, zanim ta się ponownie naładuje, jednak jest to ryzykowna zabawa. Istnieje również ruchoma odmiana anomalii elektrycznej, znana jako Tesla.
Anomalia chemiczna
Ten typ anomalii zawdzięcza swą nazwę dziwnym, nieustannym procesom chemicznych, które w nim zachodzą. Takie anomalie wytwarzają kwas, który w kilka sekund rozpuszcza skórę, albo toksyczne gazy, które równie szybko niszczą płuca…Na szczęście łatwo je zauważyć na otwartym terenie. Problem zaczyna się wtedy, gdy trafi się na jedną z nich w ciemnym tunelu, wówczas pozostają detektor i śrubki.
W końcu po tylu latach przeczytać ten wpis – świetne uczucie :)
Jest 80%, zaraz odpalam
super sprawa, tak trzymać!!11!
SUPER! Nie moge się doczekać! :D
Hell yeah!