Strefa – Cień Czarnobyla
Nie ma co ukrywać, że świat gry, który GSC nam zaproponowało jest ogromny – oferujący zarówno lasy, jak i łąki, budynki (które zostały opuszczone w 1986 r), laboratoria naziemne i podziemne, bazę wojskowych – aczkolwiek podzielony na kilkanaście mniejszych poziomów, zamiast jednego wielkiego. Twórcy po części wzorowali się na książce braci Strugackich „Piknik na Skraju Drogi” nazywając obszar gry „Strefą”, lub jak kto woli „Zoną”.
Stworzyliśmy „Strefę” na podstawie rekonstrukcji elektrowni jądrowej w Czarnobylu i 20km obszaru wokół niej. Gracze ujrzą wymarłe miasta*, Prypeć oraz oczywiście Czernobyl. […]
Zrobiliśmy co mogliśmy, aby odtworzyć atmosferę przemysłowej i ekologicznej katastrofy w Czarnobylu w szczegółach, więc nie ulega wątpliwości, że wszystko, co stworzyliśmy będzie przypominać obszary z rzeczywistości, oraz będzie łatwo rozpoznawalne. Zdjęcia i materiały wideo, które zostały zebrane podczas naszej podróży do Czarnobyla, dostarczą dokładnych informacji w celu stworzenia struktury i architektury z największym realizmem.
Poziomów ogółem – licząc również podziemia – jest 17. Krótka charakterystyka wraz ze screenami znajduje się poniżej.
• Kordon
Tutaj zaczynamy swoją przygodę, jako Naznaczony budząc się u Sidorovicza – handlarza, który będzie nam również zlecał misje specjalne i nie tylko. Naprzeciwko wyjścia od handlarza, w wiosce znajdziemy dużo Stalkerów samotników nie należących do żadnej frakcji. Spotkamy tutaj Wilka, który poprosi nas o pomoc przy zlikwidowaniu bandytów z Parkingu kilkaset metrów dalej. Dalej na wschód od wioski możemy napotkać wojskowych w swojej bazie, którzy pilnują wyjścia z Zony.
• Wysypisko
Większość tego poziomu to radioaktywne odpady przeróżnych maszyn i sprzętu. Po wyjściu z Kordonu od razu odwiedzimy grupkę stalkerów, której pomożemy odeprzeć atak bandytów. Na środku Wysypiska jest ogromny hangar, w którym przesiadują neutralni stalkerzy, aczkolwiek dosyć często atakowani są przez bandytów. Spotkamy tutaj również członków „Powinności”, którzy pilnują wejścia do „Baru”.
• Agroprom
Dużo trawy, dużo drzew, i tylko 3 miejsca, które nas zaciekawią… albo i nie. Z reguły jest to dziwne miejsce, w którym nic ciekawego nie znajdziemy. Gdy zajdziemy bardziej w głąb, możemy natrafić na małe jeziorko, które zaśmiecone jest przeróżnymi odpadami.
• Podziemia Agropromu
Nic specjalnego. Zwykłe podziemia, gdzie czai się na nas chmara bandytów i wojskowych.
• Bar
Opuszczone miasto (lub obszar przemysłowy) Rostok zajęte przez frakcję „Powinność”. W centrum znajdziemy bar „100 radów”, które jest miejscem spotykania stalkerów, oraz gdzie znajdziemy drugiego handlarza – Barmana. Bar jest wolny od mutantów i anomalii, gdyż cały jest zajęty przez wszędzie panoszących się stalkerów i samotników. Znajdziemy tutaj również „Arenę”, na której możemy zarobić.
• Dzicz
Część opuszczonego miasta Rostok, aczkolwiek zajęta przez innych, wrogich stalkerów. Po środku znajdziemy stację kolejową i poza tym raczej nic więcej ciekawego. W przeciwieństwie do Baru to miejsce owocuje już w anomalie oraz mutanty.
• Dolina Mroku
Zawsze ponura, zawsze zamglona, zawsze deszczowa. Wysoka ilość anomalii oraz cenne artefaktów to rzeczy, które odróżniają Dolinę Mroku od innych lokacji. W opuszczonych kompleksach znajdziemy wielu bandytów, którzy nie będą do nas przyjaźnie nastawieni. Za mostem znajduje się mała wioska samotnych stalkerów – jeden z nich ma dla nas ciekawą rzecz do sprzedania po szokująco niskiej cenie.
• X18
Laboratorium pod powierzchnią Doliny Mroku, niegdyś naukowcy pracowali tam nad emisjami psionicznymi. Pełno tam poltergeistów i snorków. Nie spotkamy tam żadnych stalkerów.
• Jantar
Mroczne, przesiąknięte brudem i śmiercią miejsce. Legendarne jezioro na terenie o tej samej nazwie wyschło dawno temu, pozostawiając po sobie płytkie bagno. Naukowcy posiadają tutaj swój kompleks badawczy. Po całym Jantarze włóczą się Zombie, oraz Snorki, których najwięcej spotkamy w okolicach opuszczonych budynków.
• Magazyny Wojskowe
W większości teren jest zajęty przez frakcję „Wolność”, ale spotkamy tutaj także rywalizującymi z nimi „Powinność” oraz „Monolit”, który próbuje przedostać się na te tereny. Cała niegdyś opuszczona baza wojskowa jest teraz zajęta przez frakcję „Wolność”. Niedaleko od bazy są niewielkie mokradła, a dalej przejście do Czerwonego Lasu. Znajdziemy tutaj również wioskę zamieszkałą przez Pijawki. Swoją drogą ta wioska jest świetnie odwzorowana i naprawdę warto ją odwiedzić.
• Czerwony Las (Mózgozwęglacz)
Nazwa poziomu wzorowana na opowieściach o „świecącym lesie na czerwono” przy wybuchu w 1986. Oprócz napromieniowanego lasu ujrzymy tutaj również ciekawy obiekt o tajemniczym znaczeniu, którego musimy się dowiedzieć. Są tutaj liczne posterunki Monolitu pilnującego wejścia do Serca Zony.
• X10
Największe laboratorium w Zonie. Tak, jak w pozostałych tam również naukowcy pracowali nad emisjami.
• Prypeć
Prypeć, miasto niegdyś stworzone dla inżynierów pracujących w elektrowni jądrowej w Czarnobylu. Kiedyś zaludnione – teraz miasto duchów. GSC ten obszar odwzorowało z bardzo dużą dbałością o detale i Prypeć z gry naprawdę przypomina ten z realnego świata. Niestety odwiedzenie tego miejsca jest również lekkim rozczarowaniem, gdyż niektóre wejścia na ulice są po prostu zablokowane, przez co rozgrywka staje się liniowa i mniej ciekawa.
• Sarkofag
Wnętrze Elektrowni, przepełnione śmiertelną radioaktywnością oraz żołnierzami Monolitu. To tu rozgrywa się finałowa batalia o losy głównego bohatera. Ciasne, mroczne korytarze i ten tajemniczy głos, który nas do czegoś prowadzi…
• Czarnobyl
Serce Zony. Dokładnie odwzorowany kompleks czarnobylskiej elektrowni. Poziom jest ogromny, lecz jego potencjał jest całkowicie niewykorzystany. Jeśli wierzyć legendom, tu też znajduje się Monolit – tajemniczy obiekt będący w stanie spełnić każde życzenie. Czekaliśmy 5 lat, aby móc odwiedzić tą mapę, aczkolwiek rozczarowanie w momencie, gdy już to robimy jest ogromne. Zobaczcie sami…
W końcu po tylu latach przeczytać ten wpis – świetne uczucie :)
Jest 80%, zaraz odpalam
super sprawa, tak trzymać!!11!
SUPER! Nie moge się doczekać! :D
Hell yeah!