Na co najwięcej czasu poświęca artysta pracujący w branży gier?
Najwięcej czasu potrzebujemy na dopracowanie szczegółów widocznych na ukończonym modelu.
W jaki sposób przydziela się artystom zadanie, tak by później wielokrotnie nie przerabiać ich pracy?
Najlepiej jest pracować nad jednym dużym zadaniem rozdzielonym na drobniejsze i wykonywać go według określonego planu. Znaleźć dla grafika pracującego nad modelami, możliwie jak największą ilość przykładów istniejących w rzeczywistości w formie zdjęć, dodatkowo przygotować wiele szkiców postaci lub obiektu widzianego z różnych perspektyw.
Czy często udaje się obronić swój punkt widzenia w sporach nad kluczowymi postaciami gier? Kto najczęściej wykłóca się z artystami?
Nie nazwałbym tego kłótnią. Najczęściej, jest to opinia projektanta gier, artysty koncepcyjnego, kierownika projektu, przy czym każdy z nich jest źródłem racjonalnych i ciekawych pomysłów.
Postać z gry rodzi się na kartkach papieru szkicownika, nazywają to concept-artem. Jakie wymagania ma spełniać ten rysunek? Często bardzo różnią się od siebie: od niedbałych szkiców zaczynając a na drobiazgowych rysunkach kończąc. Jaką rolę spełnia concept-art?
Concept-art – to poszukiwanie form, zarysu oraz wykonanie zadań, powierzonych przez projektanta gier w postaci fabuły, ogólnego pomysłu na grę i roli postaci. Może być zarówno niedbałym szkicem, jak i dopracowanym, klimatycznym połączeniem różnych elementów wizualizacji z zamiarem dalszego ich dopieszczania.
Czy artyści otrzymują wyczerpujący opis obiektu, który należy narysować czy też wszystko ogranicza się do składającego się zaledwie z dwóch-trzech zdań opisu podstawowego?
Czasami artysta sam tworzy wizualną propozycję, a czasami ma do czynienia z konkretnym zadaniem z ograniczającymi go wymogami, do których musi się dopasować. Następnie grafik 3D tworzy model, również dodając coś od siebie – przede wszystkim jest to praca zespołowa.
Jakimi narzędziami posługują się artyści z branży gier?
To nie ma żadnego znaczenia: to może być ołówek, tusz, marker lub program 2D. Najważniejsze jest to, aby w pracy był zawarty główny pomysł.
Jaką drogę przechodzą główni bohaterowie gry od początkowych szkiców do finałowego obrazka?
Na początku istnieje jedynie słowny opis frakcji, łącznie z jej celami i zadaniami. Następnie wyszukiwane są obrazy i sylwetki, rysuje się szkice. Obrazy są dobierane także i w taki oto sposób: zapraszamy na sesję zdjęciową osoby, które pasują do profilu, robimy zdjęcia a na ich podstawie tekstury oraz zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Grafik 3D tworzy model po czym wracamy do głównego pomysłu całej koncepcji – poprawiamy sylwetkę, następnie teksturujemy modele po czym animuje je animator. W procesie tym bierze udział ekipa artystów kreujących postacie.
Czy to prawda, że postacie są rysowane przez najlepszych w danym studio artystów? Czy w trakcie pracy nad nimi, nie przeszkadzają artystom ich subiektywne upodobania ?
Powtórzę się, to praca drużynowa i rzecz jasna subiektywne upodobania każdej z osób mają znaczenie, ale to, że mamy w ekipie jednego z najlepszych specjalistów od postaci – Anatolija Didoka – to prawda!
Czy wpływ na jakość postaci ma technika rysowania, wybór oprogramowania i narzędzi do rysowania?
Nie wydaje mi się. To nie ma żadnego znaczenia. Wpływ na to ma doświadczenie danej osoby oraz jej wiedza. Standardowy komplet oprogramowania jest zaledwie narzędziem do osiągnięcia celu.
Bohaterowie gier ostatnio stali się nieco bardziej „płytcy” – pojawiła się moda na określony wygląd postaci. Czy to dobrze i co należałoby z tym zrobić?
Nie mogę ot tak po prostu odpowiedzieć. Trzeba porównać, popatrzeć, dopracować i stworzyć swoje postacie, jako potężne lub kruche. Wszystko zależy od ich roli w grze komputerowej.
Źródła: Warsztaty z mistrzem: Nikołaj Gatiłow oraz Concept-arty projektu S.T.A.L.K.E.R. 2 od Nikołaja Gatiłowa
Tymczasem lecę Cień Czarnobyla
Do zaskoczonych nie należę :-)
Mierda, ale my starzy jesteśmy…
Będzie konkret
Wszystkich 5 pozostałych forumowiczów da z siebie wszystko! :E