16
maj
Przejdź do komentarzy

Q&A: Michaił Razumow o planach GSC

Fani z niecierpliwością oczekują odpowiedzi na liczne pytania, związane z grą komputerową S.T.A.L.K.E.R. 2, najważniejsze z nich to: Czy projekt „żyje”? Czy doczekamy się obiecanego ciągu dalszego?

Na twoje pytanie czy projekt „żyje”, odpowiem tylko w jeden możliwy sposób… Tak, projekt żyje! Co się zaś tyczy ciągu dalszego, wydaje mi się, że uzyskasz odpowiedzi po zadaniu reszty pytań.

Jak się miewa Siergiej Grigorowicz i czym obecnie się zajmuje? Mam na myśli jego najbliższe plany.

Wiesz, pytanie jest jak najbardziej na czasie! Siergiej spotykał się ze mną, mając pewne kłopoty ze zdrowiem. Złapał wirusa w Europie i poświęcił mi czas, gdy w Kijowie było bardzo gorąco.
Potwierdzam, Siergiej rzeczywiście wygląda na zmęczonego. Obecnie poświęca czas swojej najbliższej rodzinie i ukochanej dyscyplinie sportowej. W najbliższych planach ma wyłącznie odpoczynek w celu zregenerowania się po długich latach wytężonej pracy.

Najgorętsze pytanie, zadawane przez społeczność fanów serii gier komputerowych S.T.A.L.K.E.R. – KIEDY?!

Wiesz, przyjacielu, to będzie zależeć tylko od nas. Czyli tych, którzy uczynili ten świat swoim. Jeżeli mówimy teraz konkretnie o tym, kiedy S.T.A.L.K.E.R. 2 wyląduje na półkach sklepowych, to do pytania należy się odnieść bardzo poważnie. Co dokładnie was interesuje? Kiedy będzie S.T.A.L.K.E.R. 2? Kto go stworzy? A pytanie, jaki on będzie, was nie interesuje?

Jaką więc będzie gra?

Skoro tak postawiłeś pytanie, odpowiem na nie po kolei. 20 grudnia 2011 roku odbyło się spotkanie z ekipą twórców gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R. 2. Na tym spotkaniu były poruszone kwestie, dotyczące dalszego finansowania projektu. Wtedy ja wraz z moją ekipą z firmy З.О.В. ХАБАРА, podjęliśmy próby pozyskania inwestorów dla stworzenia gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R. 2, nie całkiem rozumiejąc poczynania i decyzje Siergieja Grigorowicza. 21 stycznia 2012 roku umówiliśmy Olega Jaworskiego (były kierownik działu PR studia GSC) i Rusłana Didenko (były kierownik projektu S.T.A.L.K.E.R. 2) z przedstawicielem potencjalnego inwestora. Ale na spotkaniu tym wyszło na jaw, że projekt inwestycyjny zaproponowany przez twórców wspomnianej gry był bardziej niż niekompletny.
Po dwóch miesiącach mogliśmy spotkać się z doradcą inwestycyjnym, opracowano projekt inwestycyjny, dzięki któremu otrzymaliśmy pieniądze dla ekipy, ale jak się okazało, nie na projekt S.T.A.L.K.E.R. 2. Dla mnie sytuacja ta jawiła się jako co najmniej niespodziewana i niezrozumiała. Ale na spotkaniu z Siergiejem Grigorowiczem, otrzymałem odpowiedzi na znaczną część swoich pytań. Najważniejsza z nich to: Siergiej Grigorowicz za żadne skarby nie zamierza sprzedawać praw do marki S.T.A.L.K.E.R., ani powierzać jej losu w nieznane i niewprawne ręce. Stworzony świat, w równym stopniu należy do nas, jak i do niego. On rzeczywiście troszczy się całą swoją duszą o to co już zostało stworzone, jednocześnie przeżywając przyszłość projektu. Na dzień dzisiejszy, Siergiej nie dostrzega ani ekipy, która zdołałaby wcielić w życie wszystkie pomysły i dać wam to na co tak czekacie, ani studia składającego się z utalentowanych twórców, mogących podjąć się kontynuowania prac nad uniwersum gry komputerowej S.T.A.L.K.E.R. Co jednocześnie nie musi oznaczać, że gra komputerowa S.T.A.L.K.E.R. 2 nigdy nie powstanie. Mało tego, przyjaciele, zapewniam was, że projekt nigdzie się nie zawieruszył. Bierzemy aktywny udział w realizowaniu projektu i w poszukiwaniu ekipy programistów lub studia, mogącego stworzyć godną kontynuację historii osadzonej w uniwersum serii gier S.T.A.L.K.E.R.. Proszę mi wybaczyć, możliwe, że moja odpowiedź nie zawiera tego, co chcielibyście usłyszeć. Ale uwierzcie mi, lepiej stracić czas na to by stworzyć to na co czekacie, niż wypuścić „byle co” pod nazwą S.T.A.L.K.E.R 2. Wydaje mi się, że wtedy rozczarowalibyście się jeszcze bardziej.

Czy podczas trwania tego całego zamieszania ktoś rzeczywiście pracował nad grą komputerową S.T.A.L.K.E.R. 2?

Obawiam się, że nie.

Czy wobec tego mamy rozumieć, że aktywnym poszukiwaniem ekipy obecnie nikt się nie zajmuje i to może ulec zmianie, dopiero gdy Grigorowicz wróci do pełni sił?

To nie całkiem tak. Poszukiwanie ekipy trwa w normalnym trybie. Już rozpatrzyliśmy kilka propozycji, dotyczących możliwości rozwinięcia projektu. Lecz niestety, żadne z nich nie jest na dzień dzisiejszy aktualne. Zwracam waszą uwagę na to, że przeprowadzane przez nas czynności, związane z poszukiwaniem ekipy są naszą własną inicjatywą, z czym w pełni zgadzał się Siergiej Grigorowicz przed naszą dzisiejszą rozmową.

Kogo miał zamiar zrekrutować Grigorowicz do nowej ekipy? Skąd będą pochodzić potencjalni projektanci i programiści? Starzy dobrzy znajomi ze studia 4A Games (byli pracownicy studia GSC) lub z krajów WNP, czy też z zagranicy?

Nie jestem gotów, by teraz odpowiedzieć na to pytanie. O ile dobrze zrozumiałem Siergieja, priorytetem dla niego jest nie tyle jakieś konkretne studio albo ekipa o odpowiedniej reputacji. Najważniejsze dla niego jest kontynuowanie prac w tym konkretnym uniwersum i stworzenie nowej, jeszcze lepszej jakościowo gry S.T.A.L.K.E.R. 2, ale z utrzymaniem świata i klimatu ze znanej już wam serii gier komputerowych. Szczerze mówiąc, kryteria, którymi kieruje się Siergiej w trakcie wyboru potencjalnych twórców, są rzeczywiście bardzo wysokie i nie każdy jest w stanie im podołać.

Dlaczego pewnego dnia, nagle podziękowano ekipie weteranów z GSC, którzy od lat tworzyli serię gier S.T.A.L.K.E.R. oraz pracowali nad ich kontynuacją czyli S.T.A.L.K.E.R. 2?

Pytanie, które zadałeś jest bez wątpienia ciekawe i szczere. Postaram się odpowiedzieć na nie możliwie najobszerniej, ale chcę zwrócić twoją uwagę na to, że jest to moja prywatna opinia, oparta na rozmowie z Siergiejem Grigorowiczem i długotrwałych, zażyłych relacjach z Olegiem Jaworskim.
Dlaczego posypała się drużyna? Dlaczego Siergiej zawiesił projekt? A nie pomyślałeś o tym, że ekipa, uważana za weteranów branży gier, rzeczywiście dojrzała do tego by realizować swój własny projekt. Poza tym, konkretnie w tym przypadku, obserwujemy jedynie przemianę ekipy studia z najemnych pracowników we właścicieli własnego biznesu. Jeżeli rozmawiamy o tym, że Grigorowicz rozstał się z ekipą, to być może w taki oto naturalny sposób przekazał drużynie niezbędną dla niej samodzielność w podejmowaniu decyzji dla ich późniejszego rozwoju na tle zawodowym. Ze swojej strony pragnę dodać, że w danym przypadku, pytanie “dlaczego?” możemy zadać Siergiejowi w niedalekiej przyszłości, rzecz jasna jeśli nadal będzie aktualne.

Czy po odpoczynku, Siergiej Grigorowicz może zwrócić się do byłej ekipy studia, by ponownie ich wcielić w struktury GSC?

Bardzo w to wątpię. Moim zdaniem ani Siergiejowi ani Olegowi nie jest to do szczęścia potrzebne.

Na ile był gotów autorski silnik do gry w momencie zawieszenia prac nad projektem S.T.A.L.K.E.R. 2?

O ile mi wiadomo z rozmów z twórcami z dnia 20 grudnia 2011 roku, silnik był już gotów, jednak niezupełnie spełniał współczesnych wymogów.

Rozumiem, że jest Pan osobą decyzyjną w kwestiach dotyczących projektu S.T.A.L.K.E.R. 2?

To błędna opinia. Ja tak samo, jak i wy, całym sercem kibicuję projektowi S.T.A.L.K.E.R. 2. Jeśli w jakikolwiek sposób mogę wpływać na decyzje, to tylko poprzez rekomendacje i przedstawienia własnego punktu widzenia Siergiejowi. Wszystkie ostateczne decyzje podejmuje tylko i wyłącznie on sam.

Kiedy należy oczekiwać premiery bitewnej gry planszowej na motywach serii gier komputerowych S.T.A.L.K.E.R. i ile będzie ona kosztować?

Staramy się wycenić grę tak, żeby była dostępna dla możliwie jak największej ilości graczy. Wyjście gry jest planowane na środek lata br. ;)

Czy będziecie produkować jakieś pamiątki związane z serią gier S.T.A.L.K.E.R.?

Tego typu produkcję zapowiemy nie prędzej niż za 2 tygodnie.

Jakie są plany związane z serią literacką S.T.A.L.K.E.R.?

Już pośrodku listopada zeszłego roku było jasne, że powstaje swoista “biblia” dla stalkerów. Jeżeli masz na myśli trwający proces sądowy z wydawnictwem AST, na daną chwilę ta informacja ma charakter niejawny.

Czy będzie zorganizowany kolejny S.T.A.L.K.E.R.-FEST ?

Chcę was powiadomić o jednej przyjemnej sprawie: jedno z rodzajów praw, które Grigorowicz uprzejmie zapewnił ekipie З.О.В. ХАБАРА, to prowadzenie airsoft eventu w realiach uniwersum S.T.A.L.K.E.R. przy wsparciu studia GSC. Mało tego, Siergiej sam weźmie udział w tym wydarzeniu w roli gracza. Jeżeli będzie zadowolony z tego, co zobaczy w trakcie trwania tego eventu i spełni to jego oczekiwania, to prawo do organizowania tego typu wydarzeń zostanie przekazane ekipie З.О.В. ХАБАРА. Teraz czynnie uczestniczymy w przygotowaniach całej gry, a wziąć w niej udział może niemal każdy. Wyczekujcie wiadomości na ten temat, nie będziecie musieli na nie zbyt długo czekać.

Co dalej z filmem i serialem na motywach serii gier S.T.A.L.K.E.R.?

Omawialiśmy tę kwestię z Siergiejem. Niemal 17 scenariuszy i propozycji zostało już odrzuconych. Temat nadal jest otwarty. Grigorowicz nie tylko nie wycofuje się z pomysłu na film S.T.A.L.K.E.R., ale też aktywnie zajmuje się tym zagadnieniem. Zacytuję go: “Niezbędny jest godny scenariusz i reżyser”. Chociaż obecnie zatrzymał się przy jednym z kandydatów zdolnych nakręcić taki film.
Serial na motywach serii gier S.T.A.L.K.E.R. raczej nie powstanie.

Czy będzie jakieś oficjalne oświadczenie Siergieja Grigorowicza?

Oficjalne oświadczenie jest nieuniknione, ale nie ponaglajcie wydarzeń.

Źródło: S.T.A.L.K.E.R. 2. Najnowsze wiadomości: Моskwa-Кijów-Stalker-gsc.ru

Tłumaczenie: Glaeken
Korekta: Realkriss

Q&A: Michaił Razumow o planach GSC5.055

ocena wpisu:

VN:R_U [1.8.0_1031]

Rating: 5.0/5 (5 votes cast)

6 odpowiedzi do Q&A: Michaił Razumow o planach GSC


Domianos
16.05.2012, 23:27

Nareszcie coś optymistycznego :)

Junx
17.05.2012, 0:31

Coś warte ;]

Bodziniak
17.05.2012, 8:25

więc jest nadzieja :)

RaZZoR
17.05.2012, 9:49

ufffff naprawdę wam powiadam lżej mi na sercu mimo wszystko jest dobrze jak nie b.dobrze.

Pudzianos
17.05.2012, 15:42

Wiadomość taka, ze żadna. Oczywistym było, że marka Stalker nie umrze, jest zbyt charakterystyczna i prosperująca. To, że trwają poszukiwania ekipy mogą oznaczać to samo co w przypadku filmu – odrzucono 17 scenariuszy! 17! Może to lepiej, że odrzucono je, niż miałby powstać mierny film, lecz wobec tego filmu nie ma, nawet nie zaczęły się prace nad nim! To samo może oznaczać w przypadku Stalkera 2. Na grę poczekamy sobie i to długo – może nawet dłużej, niż na pierwszą część. Bardzo nie podoba mi się też wypowiedź o rzekomym “daniu wolnej ręki” byłej ekipie GSC. Sami mówią, że chcą projekt kontynuować, poza tym są jego ojcami, żyli nim przez te lata, tworzyli uniwersum – wymówka o wolności jest tylko mydleniem oczu. Fakt, miło usłyszeć trochę informacji z samej jaskini lwa, ale są nazbyt pozytywne i niezbyt konkretne, by można było uznać je za pewnik. Wiemy tyle, co nic, ale mamy choć pewność, ze jest jakiś ruch. Ciekawe tylko, jak gwałtowny i jaki skutek przyniesie :I

Handlarz
17.05.2012, 16:58

Optymistyczny wywiad – jest nadzieja :D


Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
  • Czarnobyl – 1000 mil w Zonie
    Przedstawiamy relację z wyprawy do Zony, którą odbyli nasi użytkownicy - Seek-n-Explore i Lehoslav. Dziękujemy za ciekawe materiały i życzymy powodzenia w [...]
  • ANTYMIR – Zona zupełnie od nowa
    WKŁAD W ZONĘ Twórczość Andrieja Lewickiego czytelnicy z Polski znają dość słabo a to za sprawą tylko jednej wydanej w naszym [...]
  • Kroniki Zony: Stalkerska Sieć i PDA
    STALKERSKA SIEĆ Stalkerska Sieć — lokalna sieć komputerowa Zony do której podłączone są urządzenia PDA wszystkich stalkerów. Twórcy Stalkerskiej Sieci Po raz [...]
  • Czipi « 15 kwietnia 2024, 19:37
    Wszystkich 5 pozostałych forumowiczów da z siebie wszystko! :E
  • Leo05021 « 13 kwietnia 2024, 1:49
    Byłem tu
  • KarwaPL « 12 kwietnia 2024, 13:00
    Gimme S.T.A.L.K.E.R.2!
  • caleb59 « 10 kwietnia 2024, 11:11
    Amen!
  • Kinot32 « 26 stycznia 2024, 17:44
    Mogli by nawet przesunąć na 2025, i tak by nie robiło różnicy