Mutanty – Cień Czarnobyla

logo



Zona jest niebezpiecznym miejscem głównie za sprawną zmutowanych stworzeń, które ją okupują. Wysokie promieniowanie poskutkowało niesamowitymi mutacjami u zamieszkujących Strefę zwierząt. Walczą one o przetrwanie w ciężkich warunkach za pomocą kłów i pazurów. Potrafią zawzięcie bronić swojego terytorium, zarówno przed stalkerami, jak i przed innymi gatunkami. Pojedyncze mutanty trzymają się z dala obozów zamieszkałych przez ludzi, w stadzie potrafią jednak zaatakować każdą kryjówkę. Ogromnym zagrożeniem są przypadki migracji na inny teren Strefy, wtedy nawet najlepiej uzbrojeni stalkerzy nie są w stanie zatrzymać niosącej śmierć nawałnicy.

Ślepy pies

Ślepy pies

Od czasu katastrofy żyło tu i umarło kilka gatunków psów. Każdy kolejny podlegał coraz większemu wpływowi Zony. Szybka mutacja doprowadziła do znacznej poprawy umiejętności, które wcześniej były drugorzędne, często kosztem tych podstawowych. Najważniejszą zmianą biologiczną była utrata wzroku, z którą w parze szło niesamowite wręcz polepszenie węchu. Okazało się, że ślepe szczenięta radzą sobie w Zonie równie dobrze – jeśli nie lepiej niż normalne. W związku z tym zwykłe psy szybko wyginęły w Zonie, ustępując miejsca nowemu gatunkowi – ślepym psom. Zwierzęta te instynktownie wyczuwają i unikają anomalii, promieniowania i innych niewidzialnych niebezpieczeństw powszechnych w Zonie. Tak jak ich dzicy przodkowie, wilki, ślepe psy polują w stadach. Spotkanie z dużą grupą tych zwierząt może być niebezpieczne nawet dla doświadczonego i dobrze uzbrojonego stalkera.

spoiler
Ślepe psy zamieszkują przede wszystkim obrzeża Zony. Spotkamy je w Kordonie, na Wysypisku oraz na terytorium Baru.


Mięsacz

Mięsacz

Tak jak większość stworzeń w Zonie, również i świnia przeszła szereg zmian biologicznych od czasu katastrofy. Wydaje się że w jej przypadku szczególne zmiany dotknęły genów odpowiedzialnych za metabolizm. Zmutowane świnie, zwane przez stalkerów “mięsaczami”, to jedne z najlepszych przykładów przerażającego wypaczenia natury w Zonie. Stworzenia te wytworzyły na skórze ochronną warstwę łusek i zewnętrzny pancerz. Kilkakrotnie zwiększyły się ich umiejętności regeneracyjne oraz złożoność systemu nerwowego. Tak jak świnia, mięsacz to zwierzę wszystkożerne i jeśli jest głodne, może zaatakować stalkera.

Trofeum:
Zmutowane, spuchnięte oko mięsacza nabyło kilka umiejętności, z których najbardziej przydatną jest umiejętność regeneracji soczewki. Jak dotąd nieznany jest jeszcze szczegółowy przebieg tego procesu, ale takie odkrycie z pewnością zrewolucjonizuje nowoczesną medycynę. Możesz się przysłużyć rozwojowi nauki, sprzedając oko mięsacza naukowcom do eksperymentów.

spoiler
Mięsacze podobnie jak Ślepe psy żyją głównie na granicy Zony. Spotkamy je w opuszczonym gospodarstwie w Kordonie oraz w Dolnie Mroku.

Poltergeist

Poltergeist

Te niewidzialne istoty nawiedzające tereny w głębi Zony – zazwyczaj stare, opuszczone budynki – są przez niektórych uważane za nadprzyrodzone. Nic nie wiadomo o ich pochodzeniu, choć jeśli ufać plotkom, są to duchy stalkerów uderzonych potężną falą promieniowania. Ich tajemnicze pojawianie się i znikanie przystaje do opowieści o poltergeistach, stąd też ich nazwa. Spotkania z poltergeistami wyglądają różnie: od złośliwego śmiechu i mrożącego krew w żyłach skowytu po zabójcze kule ogniste pojawiające się nie wiadomo skąd. Niestety, wszelkie informacje o poltergeistach zaczerpnięte zostały z niejasnych i czasem sprzecznych ze sobą opowieści, którym nie zawsze można zaufać.

spoiler
Poltergeist jest jednym z rzadko spotykanych mutantów. Pewne jest że natkniemy się na niego w podziemnym Laboratorium X-16

Pijawka

Pijawka

Doświadczeni stalkerzy opisują to na wpół legendarne stworzenie jako wysokiego, zgarbionego humanoida z mackami zamiast otworu gębowego. Według tych, którzy go widzieli i przeżyli, żeby o tym opowiedzieć, bestia dzięki mackom przywiera do gardła ofiary, paraliżuje ją i wysysa z niej całą krew. Z czegoś, co było człowiekiem, zostaje wtedy tylko sucha skorupa. Jednakże najbardziej zadziwiającą cechą pijawek jest to, że mogą stać się niewidzialne. Wielu martwych i zaginionych stalkerów to podobno ofiary bezlitosnego uścisku pijawki. Szczęśliwcy, którzy przeżyli takie spotkanie, są autorami mrożących krew w żyłach opowieści o moczarach i podziemnych terenach nawiedzanych przez tego Draculę Zony.

Trofeum:
Macki pijawki zawierają specjalny gruczoł wytwarzający enzym, który rozkłada skórę, jednocześnie nie pozwalając na krzepnięcie krwi. Odkrycie struktury tego enzymu mogłoby stanowić kamień węgielny dla dalszego rozwoju medycyny.

spoiler
Pijawki mieszkają w podziemiach oraz opuszczonych domach. Ataku powinniśmy się spodziewać zwiedzając Agroprom, Dolinę Mroku oraz wioskę leżącą w sąsiedztwie Magazynów Wojskowych. Błąkając się po Czerwonym Lesie również istnieje ryzyko spotkania tego niebezpiecznego stworzenia.

Dzik

Dzik

Potężne, zmutowane zwierzę, którego wysokość w kłębie może wynosić nawet półtora metra. Agresja i umiejętności przetrwania dzików z Zony dalece przewyższają umiejętności ich krewnych z innych terenów. Promieniowanie i anomalie pozostawiły swój ślad na ich wyglądzie: szczecina miejscami zupełnie zanikła, a w innych miejscach urosła bardzo długa i gruba. Kopyta zmieniły się w mocne, ostre szpony, źrenice stały się bezbarwne, a bezwłosy łeb dzika szpecą plamy pigmentacyjne i głębokie bruzdy. Dziki z Zony posiadają dużą odporność na promieniowanie i mogą przebywać na silnie skażonych terenach przez długi czas. Zazwyczaj szarżują na swe ofiary, usiłując je przewrócić, a następnie rozerwać na strzępy.

Trofeum:
Z kopyt dzika można wyprodukować wiele leków, łącznie z serum przeciwpromiennym.

spoiler
Dzik jest dość często spotykanym mutantem. Można go spotkać w Kordonie, Magazynach Wojskowych, na Wysypisku oraz w Dolinie Mroku.

Nibypies

Nibypies

Pomimo swej nazwy nibypsy pochodzą bezpośrednio od wilków. Zwierzęta zamieszkujące lasy w czasie katastrofy dały początek jednemu z najniebezpieczniejszych gatunków mutantów w Zonie. Nibypsy różnią się od zmutowanych psów mniej więcej w takim samym stopniu, w jakim dzikie wilki różnią się od pudli. Stworzenia te dokładnie oznaczają swe tereny i strzegą ich, atakując każdego, kto jest na tyle głupi, żeby pojawić się w zasięgu ich wzroku. Błyskawiczny refleks, niesamowita zwinność oraz kły ostre jak brzytwa sprawiają, że nibypies jest groźnym przeciwnikiem dla dużych mutantów, jak i dla dobrze uzbrojonych stalkerów.

Trofeum:
Odporność skóry zmutowanego psa na elektryczność i środki chemiczne od dawna przykuwa uwagę naukowców. Dzięki temu, że na ogonie tego zwierzęcia praktycznie nie ma tkanki tłuszczowej, świetnie nadaje się on do badań laboratoryjnych.

spoiler
Nibypies nie jest zbyt często spotykanym stworzeniem. Spotkamy go już w Kordonie, zdarza się że zaatakuje nas również w głębszych teranch Zony, np. w Czerwonym Lesie.

Nibyolbrzym

Nibyolbrzym

Nibyolbrzym przypomina wielką kroplę z nieproporcjonalnie długimi kończynami, które są jednocześnie rękami i nogami. Stworzenie wykorzystuje je do poruszania się i chwytania swych ofiar. Dorosły nibyolbrzym może ważyć do dwóch ton i mierzyć dwa metry wzrostu. Niezgrabny wygląd jest mylący, gdyż w razie potrzeby stworzenie to potrafi się poruszać błyskawicznie. Mięśnie tych istot są niezwykle mocne, a ich kości twarde jak skała. Ich mózg ochrania solidna czaszka (o grubości do 10 centymetrów), a wiele złożonych funkcji życiowych kontroluje rdzeń kręgowy. Kolejną zadziwiającą cechą tego stworzenia jest umiejętność wytwarzania fal uderzeniowych, które ranią wszystkie żywe istoty przebywające w okolicy.

spoiler
Pseudogigant zaatakuje nas podczas wizyty w laboratorium X-18 oraz w okolicach stadionu w Prypeci

Snork

Snork

Wygląda na to, że stworzenia te kiedyś były ludźmi, jednak ciężko sobie wyobrazić, jakie warunki mogły doprowadzić do zmiany istoty ludzkiej w tak odrażającego potwora. Snorki to szalone istoty żyjące jak zwierzęta i niewiele się różniące od innych mięsożernych stworów zamieszkujących Zonę. Poruszają się na wszystkich kończynach, wykonując długie skoki i nieustannie obwąchują ziemię, szukając zapachu potencjalnej ofiary. Polują ostrożnie i zachowawczo, często robiąc zasadzki. Dzięki niesamowitemu refleksowi i potężnym mięśniom snork może w okamgnieniu zbliżyć się do ofiary i przygwoździć ją do ziemi jednym długim, dokładnym skokiem. Przy ich ciałach znajdowane są czasem resztki mundurów i innego rodzaju ubrań, można więc sądzić, że tylko tyle zostaje z zaginionych wojskowych stalkerów.

Trofeum:
Stopy snorka zawierają ogromną liczbę wyjątkowo elastycznych ścięgien. To wyjaśnia ich umiejętność wykonywania skoków na niesamowite odległości.

Rodent

W rzeczywistości stworzenia te nie są spokrewnione ze skoczkiem pustynnym, choć istnieje między nimi wyraźne podobieństwo. Jak dotąd nie udało się określić, od jakiego gatunku pochodzi to zwierzę, wiadomo jednak, że jego przodkiem musiał być żyjący w stadzie gryzoń. Wysokość w kłębie może dochodzić do 40 cm, ale stworzenie to jest o wiele zręczniejsze, agresywniejsze i żarłoczniejsze niż jego pustynny kuzyn. Zmutowane gryzonie zamieszkują głównie piwnice zniszczonych budynków, żywiąc się wszystkim, co jest w pobliżu – od roślin po nieostrożnych stalkerów. Od czasu do czasu stada gryzoni atakują i zabijają mutantów oraz duże zwierzęta, rozrywając je na strzępy, zanim uda im się uciec.

Kontroler

Rzadki mutant widywany niedaleko centrum Zony. Powierzchowne podobieństwo do humanoida z nieproporcjonalnie dużą głową. Ma świetną percepcję i zdolność kontrolowania słabiej rozwiniętych stworzeń. Dorosłe osobniki są w stanie przejąć kontrolę nad umysłem człowieka. To zawzięty wróg – spotkania z nim obawiają się nawet najbardziej doświadczeni stalkerzy. W pierwotnych założeniach miał on przywracać do życia zmarłych oraz zamieniać w zombie stalkerów. Jednak zrezygnowano z tych umiejętności.



A teraz mutanty, które zostały wycięte z gry. Niektóre możemy przywrócić za pomocą modów, a reszta prawdopodobnie… przepadła bezpowrotnie.


Chimera

Chimera

Według mnie to najciekawszy mutant z całej gry. Z niewiadomych przyczyn nie pojawił się w “Cieniu Czarnobyla”, ani w jego prequelu “Czyste Niebo”. Sposobem poruszania się przypomina Nibypsa. Bardzo odporny, agresywny i niebezpieczny. Nie jest znane dokładne pochodzenie tego mutanta, istnieje duża możliwość, że powstał on w laboratoriach rozmieszczonych w podziemiach Zony. Dzięki modyfikacjom dostępnym w dziale download jest możliwość przywrócenia go do gry. Oficjalnie możemy spotkać go w “Zewie Prypeci”.

Burer

Wczesne zapowiedzi opisywały go jako żyjącego w głębi Zony rozumnego potwora. Miał on przeszkadzać stalkerom w zbieraniu artefaktów jak i głębszej eksploracji Strefy. Jak dla mnie jest on zbyt komiczny i nie pasuje mi do klimatu S.T.A.L.K.E.R.A. Dość niebezpieczny, zarówno w walce w zwarciu jak i na dystansie. Potrafi utworzyć energetyczną tarcze dzięki czemu jego odporność znacznie wzrasta. Ponadto atakuje mocą psioniczną. Do “Cienia Czarnobyla” i “Czystego Nieba” można przywrócić go za pomocą modów. Spotykamy oficjalnie tylko w “Zewie Prypeci”.

Zombie

Stary opis: Posiadają cechy i wygląd zwykłych ludzi. Wspomniany już kontroler potrafi porozumiewać się telepatycznie z zombi. Potrafi zebrać większą grupę stworzeń, aby później zaatakować nimi stalkera. Zombi potrafi również podnosić i używać broń, jeżeli dostanie taką komendę od kontrolera.

Izlom

Przypomina starca o nienaturalnie długiej prawej ręce. Twórcy zapowiadali że będzie można dać mu jedzenie przez co stanie się naszym “przyjacielem” a nawet udzieli kilku interesujących informacji. Ogólnie nie wydaje mi się aby pasował do świata S.T.A.L.K.E.R.A.
Kot

Kot

Mutant który został usunięty z finalnej wersji gry. Wygląda dość ciekawie, ma narośl na policzkach i jest dość duży. Atakuje identycznie jak ślepy pies.

Tark

Koń na bardzo cieńkich nogach. Wygląda na dość agresywnego i wymagającego przeciwnika. Niestety nie ma o nim żadnych informacji. Prawdopodobnie model tego mutanta nigdy nie powstał. Przegrał on w “konkursie na mutanta” – zorganizowanego przez GSC w 2003 roku – ze Snorkiem.
Szczur

Szczur

Wycięty z gry na rzecz Rodenta. Po katastrofie, wiele zwierząt wyginęło, lub poprostu opuściło strefę. Szczury pozostały, a na dodatek wzmocniły się i są aktualnie najczęściej spotykanym stworzeniem w strefie. Żyją tylko i wyłącznie w grupach. Szczury są zdolne rozpoznać, czy dany obszar jest bezpieczny. W razie wykrycia niebezpieczeństwa ostrzegają resztę przez specjalny dźwięk, jakim się porozumiewają. Swoje ofiary atakują również w grupach, starając się je otoczyć ze wszystkich stron. Tak zaatakowana ofiara nie ma szansy przeżycia.

Wilczy szczur

Duże i agresywne szczury. Gdy są głodne, potrafią zjeść osobnika tej samej rasy. W stadzie, na 10 szczurów przypada jeden wilczy szczur. Odporne na trucizny oraz na mocne promieniowanie.

Karzeł

Stary opis: Te żółto-białe stworzenia żyją głównie w ciemnych piwnicach, gdyż ich oczy są bardzo wrażliwe na światło. W swoich “norach” zastawiają pułapki na stalkerów, żołnierzy i na naukowców. Jeśli jakaś ofiara dostanie się do ich pułapki, starają się zablokować wszystkie możliwe wyjścia. Karły mają bardzo silne ręce, które perfekcyjnie nadają się do rozrywania ofiar na części. Posiadają także w pewnym stopniu zdolności przewidywania i telekinezy. Przewidywanie pomaga im w wyczuciu wroga oraz jego pozycji, a telekineza umożliwia im poruszanie przedmiotami i np. rzucaniem nimi w przeciwnika. Te zdolności zaliczają karły do jednych z najbardziej niebezpiecznych kreatur w strefie. Była to prawdopodobnie (z tego, co pamiętam) stara wersja mutanta Burera.
Mutanty - Cień Czarnobyla
4.9518
  • CosiuPL « 20 października 2014, 18:23
    (y)
  • raflo997 « 19 października 2014, 20:52
    Extra wyprawa,bardzo bym chciał,z kim sie kontaktować?
  • Major_Degtyarev « 18 października 2014, 22:22
    Knur z pasożytem i Patyczak przypominają kojarzą mi się trochę The Thing.
  • mort « 18 października 2014, 20:39
    chyba postąpię jak pan powyżej acz mam ten fart że już przeszedłem Last Light
  • mort « 18 października 2014, 20:33
    Wygląda spoko byle im się udało (-:

autor działu:

Vaniol
Vaniol
7.09.2009

ocena działu:

VN:R_U [1.8.0_1031]

Rating: 4.9/5 (18 votes cast)