Ustawienia opcji graficznych:
Statyczne oświetlenie – S.T.A.L.K.E.R. domyślnie wymaga pełnego wsparcia DirectX 9, wybierając tę opcję można przełączyć grę do działania w trybie DirectX 8. W trybie DirectX 8 dynamiczne oświetlenie jest całkowicie wyłączone, tak samo jak inne efekty graficzne typu HDR. Dynamiczne oświetlenie jest realistycznym odzwierciedleniem oddziaływania promieni słonecznych oraz innych źródeł światła na obiekty w grze powodując, iż rzucają one dokładne cienie dla przykładu. W trybie DX 8 użyte zostaje podstawowe statyczne oświetlenie, które nie wymaga ogromnej mocy karty graficznej, dzięki czemu wydajność gry znacząco wzrasta (BARDZO przydatne dla userów ze słabszymi komputerami).
Obiektowe oświetlenie dynamiczne – w tym trybie zostaje użyte oświetlenie z wykorzystaniem DirectX 9, jednakże dynamiczne oświetlenie jest minimalne, ograniczone tylko do reakcji latarki z obiektami w grze. Większość obiektów w grze nie będzie rzucało dynamicznego cienia. Niektóre obiekty jak drzewa czy określone budynki będą rzucać cień, lecz cienie te nie będą dynamicznie zależne od źródeł oświetlenia – będą poprawionymi specjalnie light mapami. HDR w tym trybie jest domyślnie aktywny i nie może być wyłączony ręcznie! (Tryb ten zalecany jest dla userów ze średniej klasy komputerami z dość mocnymi kartami graficznymi).
Pełnie oświetlenie dynamiczne – pełne wykorzystanie DirectX 9 przez grę łącznie z dynamicznym oświetleniem i jego wszystkimi aspektami. Tryb ten potrafi znacząco obniżyć wydajność podczas gry o ile nie posiada się mocnego komputera, ponieważ wielokrotne źródła oświetlenia występujące w grze takie jak słońce, ogień z ognisk, latarki etc. będą ingerować we wszystkie obiekty w grze rzucając tym samym dokładne, realistyczne i dynamiczne cienie, które będą zmieniać się zależnie od oświetlenia. HDR w tym trybie jest domyślnie aktywny i nie może być wyłączony ręcznie! (Tryb zalecany dla userów z mocnymi komputerami znacząco przewyższającymi wymagania zalecane gry).
Ustawienia jakości – do wyboru Minimalna, Niska, Średnia, Wysoka i Maksymalna. Są to domyślne ustawienia jakości jakie można wybrać jeśli nie ma się wiedzy lub chęci do zabawy z opcjami gry (suwaki). Zalecany jest jednak dobór własnoręczny poszczególnych opcji graficznych.
Rozdzielczość – ustawia rozdzielczość gry. Im niższa tym więcej fps, im wyższa tym mniej fps (zależne od posiadanego komputera i jego ogólnej mocy obliczeniowej). Wybór czysto prywatny i zależny od upodobań. Zalecane minimum wizualne to 1024×768.
Jasność, kontrast – ustawienia jasności i kontrastu obrazu według swojej woli lecz domyślne nastawy w zupełności wystarczą dla każdego ekranu LCD.
Pełny ekran – gra w pełnym ekranie lub w oknie – wybór czysto prywatny zależny od upodobań.
Ustawienia opcji zaawansowanych:
Odległość zasięgu widzenia – określa odległość generowania grafiki na horyzoncie. Opcja ma znaczący wpływ na spadek fps więc jeśli ktoś gra na starszym komputerze radzę opcję zredukować do 50% lub wyłączyć kompletnie celem uzyskania większej liczby fps, a zarazem płynności w generowaniu grafiki podczas biegu / spaceru postacią.
Jakość obiektów – zmienia poziom detali otoczenia i obiektów w grze. Im mniejsza wartość tym mniejsza liczba polygonów użyta do generowania grafiki świata gry. Najbardziej znaczący wpływ ma na detale drzew, niższa wartość jednakże może trochę zwiększyć fps.
Gęstość trawy – określa gęstość i jakość występowania trawy w grze. Podobnie jak przy poprzednich opcjach suwak na 50% pozwoli na lekki przyrost fps i większą płynność w generowaniu grafiki – nie opłaca się wyłączać kompletnie generowania trawy bo przyrost fps nie jest aż tak wielki jak w przypadku kompletnego wyłączenia odległości zasięgu widzenia.
Jakość tekstur – druga najważniejsza po odległości zasięgu widzenia opcja decydująca o spadku bądź przyroście fps w grze. Im mniejsza wartość tym tekstury bardziej wyblakłe i mniej szczegółowe. Opcja tam ma wpływ na czas wczytywania lokacji. Wymagane minimum 256MB pamięci na karcie graficznej dla uzyskania lepszych detali.
Filtrowanie anizotropowe – wspomaga w pewien sposób jakość tekstur poprzez ich stopniowe wyostrzanie na odległość zależne od ustawień. Zalecane dla większości kart graficznych z 256MB pamięci ustawienie x2 lub x4, lecz jeśli posiadasz naprawdę starszy sprzęt lub słabą kartę graficzną z 256MB pamięci wtedy wyłącz tę opcję, gdyż ma ona dość znaczący wpływ na fps podczas gry.
Antyaliasing – wygładzanie krawędzi, przydaje się w niskich rozdzielczościach, gdyż przy większych używanie jej mija się z celem. Potrafi bardzo mocno zaniżyć fps gry powodując, że staje się ona niegrywalna. Userzy ze słabszymi komputerami muszą KONIECZNIE wyłączyć tę opcję.
Cienie słońca – słońce rzuca realistyczne cienie zależne od jego aktualnego położenia na niebie. Znacząco obniża fps na słabszym sprzęcie.
Cienie trawy – cieniowanie trawy na terenach otwartych. Znacząco obniża fps na słabszym sprzęcie.
Odległość oświetlenia – określa wizualny zasięg widzenia źródeł oświetlenia w grze. Nie ma znaczącego wpływu na fps, choć wyłączone lekko je podwyższa.
Latarki NPC – opcja odpowiedzialna za możliwość używania przez NPC latarek, co przyczynia się do generowania łuny świetlnej widzianej w nocy podobnej do tej, którą generuje gracz przy użyciu swojej latarki. Opcja ma znaczący wpływ na fps, gdyż kilku NPC z włączonymi latarkami nocą (np. tunele pod Agropromem) nawet przy oświetleniu statycznym potrafi znacząco uprzykrzyć grę, która zacznie się przycinać i wolniej generować grafikę.
Jakość cieni – odpowiada za cieniowane ogólne w grze. Im niższa wartość tym więcej fps. Wizualnie ciężko dostrzec różnicę między ustawieniem tej opcji na max lub na minimum.
Synchronizacja pionowa – synchronizacja wyświetlania obrazu przez urządzenie wyświetlające z dopływającymi do niego danymi o obrazie. W tradycyjnych telewizorach oraz monitorach CRT, w których wyświetlanie obrazu odbywa się poprzez przemiatanie plamką świetlną powierzchni obrazu, a napływający sygnał bezpośrednio steruje jasnością plamki, zapewnia synchronizację układu odchylania pionowego z napływającą informacją o obrazie, a tym samym stabilizację pionową obrazu. W monitorach LCD, których wyświetlanie nie jest oparte na wędrującej plamce, układ synchronizacji zapewnia synchronizację wyświetlania z odświeżaniem pamięci obrazu monitora, która wynika z cykli generowania klatek przez kartę graficzną. Przy wyłączonej synchronizacji zazwyczaj można zauważyć błędy obrazu, tzw. smużenie. Wyłączenie tej opcji może przynieść przyrost fps nawet o około 50%!
Częstotliwość 60Hz – wymusza by gra korzystała z 60Hz odświeżania co jest przydatne przy panelach LCD, przy monitorach CRT odznacz tę opcję, gdyż może powodować konflikty z wyświetlaniem obrazu na starszego typu monitorach.
Ustawienia dźwięku:
Głośność dźwięku i muzyki – regulacja głośności, nic szczególnego.
EAX – włączenie efektów przestrzennych na kartach firmy Creative lub pochodnych. Może delikatnie obniżyć fps i zalecane jest jej wyłączenie jeśli user posiada starszy komputer.
Dźwięk Hardware czy Software (tyczy się Czystego Nieba i Zewu Prypeci)? – tej opcji brak w Cieniu Czarnobyla, gdyż dźwięk jest wspierany tam przez sterownik OpenAL. Postanowiłem nawiązać do dwóch nowszych części gry S.T.A.L.K.E.R., gdyż opcja ta niejako ma wpływ na wydajność a jakoś wyjątkowo utkwiła mi w pamięci, tak więc z reguły zalecany jest tryb Hardware, gdyż generuje dźwięk z pominięciem procesora głównego – wykorzystuje swój procesor dźwiękowy o ile jest to karta nie zintegrowana. Software – generowanie dźwięku z użyciem procesora głównego, może leciutko zaniżać fps choć tryb ten zalecany jest w przypadku, gdy podczas generowania dźwięku poprzez tryb Hardware wystąpią jakieś trzaski i inne zniekształcenia dźwięku podczas gry.
Metody przyspieszania czasu wczytywania lokacji / redukcja przycięć podczas gry (podsumowanie):
• aktualne sterowniki do posiadanego sprzętu jak i aktualne poprawki systemowe
• defragmentacja dysków twardych w komputerze
• patch 1.0004 lub 1.0005 do gry
• mniejsza rozdzielczość (np. 1024×768)
• oświetlenie statyczne
• redukcja jakości tekstur w grze
• redukcja odległości zasięgu widzenia
• redukcja gęstości trawy
• wyłączenie antyaliasingu
• wyłączenie filtrowania anizopropowego
• wyłączenie latarek NPC
• większa ilość RAMu w komputerze
• optymalizatory pamięci
• komenda “-noprefetch” dodana po spacji do właściwości skrótu gry na pulpicie (“C:\Program Files\THQ\S.T.A.L.K.E.R. – Shadow of Chernobyl\bin\XR_3DA.exe” -noprefetch) umożliwia wymuszenie na grze nie używanie wczytywania bezpośrednio do pamięci poszczególnych zasobów celem zwiększenia szybkości wczytywania poziomów. Może objawić się niższym fps i brakiem płynności podczas gry z racji doczytywania poszczególnych zasobów w jej trakcie zamiast podczas wczytywania poziomu.
Wszystkich 5 pozostałych forumowiczów da z siebie wszystko! :E
Byłem tu
Gimme S.T.A.L.K.E.R.2!
Amen!
Mogli by nawet przesunąć na 2025, i tak by nie robiło różnicy