Witam! Opiszę tu artykuł o Clear Sky z CD Action numer Czerwcowy.
No to odrazu powiem, że artykuł przedstawia grę w pięknym świetle i nie da się ukryc, że zapowiada się sto razy lepiej.
"Zapomnijcie wszystko co wiecie o Czarnobylskiej Zonie (...) Zapomnij Shadow of Chernobyl."- to pierwsze słowa jakie rzucają się w oczy po otworzeniu artykułu, a tak nawiasem mówiąc, w ogóle zaskoczył mnie ten artykuł, bo wydaje się, że w świecie polskich mediów komputerowych to Clear Sky jest z deczka zapomniany.
1) Zacznijmy od silnika gry.
Wydaje się na pierwszy rzut oka, że to najważniejszy aspekt gry teraz. Nie prawda! Jest tylko jednym z ważniejszych i czytanie o nim tylko przyprawia o potok ślinki na samą myśl.
Najbardziej realistyczny wirtualny świat w całej historii gier komputerowych! -
Ciągle te słowa są powtarzane, ale nie dziwą bo patrząc po screenach wydaję się to i tak mało powiedziane. Czyżby pożegnanie z chwałą Crysis'a ?
O silniku można wiele, ale myślę, że najlepiej przepiszę tu małą ramkę z drugiej strony.
S.T.A.L.K.E.R. 2.0
S.T.A.L.K.E.R. to w dużej mierze jego technologia. Stworzony przez programistów GSC Game World engine X-RAY 1.5 zaś wydaje się nie miec ograniczeń! Dzięki niemu poprawiony został każdy element składowy Cienia Czarnobyla.
Świat Zony jest nie tylko większy, ale i bardziej wiarygodny. Pojawiły się m.in.: wolumetryczne oświetlenie, dynamiczne mgły, mokre powierzchnie (jedna bump mapa , a ocean różnicy) czy miękka powierzchnia wody i...rozbryzgi deszczu na każdej powierzchni! Podobny zakres dotknął postecie ludzi i potworów. Ich modele zostały przygotowane metodą normal mappingu, w której tekstura jest tworzona na podstawie modelu stworzonego z milionów wielokątów i następnie nakładana na znacznie prostszy model właściwy. Mówiąc o teksturach nie sposób nie wspomniec o tym, że jak twierdzą twórcy, wymienione zostało 90% tekstur
Następnie dowiadujemy się, iż głównym założeniem działu graficznego jest genialna optymalizacja gry jak w np. CoD4. Clear Sky ma miec wymagania bardzo przybliżone do tych z Cienia Czarnobyla!. Co do ciekawostek o X-RAY 1.5, można dodac to, że zmieniły się animacje, czyli najsłabyszy punkt S.T.A.L.K.E.R.a. Podobno samo bezczynne stanie ma teraz ponad 100 różnych animacji. Co do map. to są o wiele lepsze niż w Cieniu Czarnobyla i w alphie CS. Dowód? Bagna stworzono z 7 milionów wielokątów a Elektrownię z raptem pół miliona.
2) Informacje/Ciekawostki:
Po przeczytaniu tekstu można się dowiedziec, że będą dla nas dostępne następujące frakcje:
Powinnośc
Wolnośc
Clear Sky
Monolit (nie potwierdzone)
bandyci
A żołnierze, naukowcy i mutanty zawsze będą wrogami. Zmiana frakcji będzie w każdym momencie dostępna itd. Natomiast zdziwił mnie fakt, że naukowcy będą dla nas wrogami...i to zawsze, nawet gdy będziemy grali Powinnością, a dodatkowo podobno Clear Sky ma pracowac również dla naukowców...nic w kupie.
Teraz będzie większa sieczka wszędzie. Strzały i jęki rannych mają nigdy nie ustawac. Czy to w dzień czy w nocy. Zona jest teraz o wiele dziksza niż wcześ...później (Cień Czarnobyla), przykład: Czerwony las, jest większy i mieszkają tam tylko mutanty... o zgrozo.
Z tekstu nie mogłem wyczytac czy będą pojazdy, choc narazie wychodzi na to, że nie...oby się okazało, że nie umiem czytac.
Teraz coś co mnie zdziwiło...połowa artykułu jest jakby "napisana"przez naszego bohatera i co ciekawsze, że to wielki BULL SHIT, że będziemy szukali Strieloka. Cytuję:
"
Ponownie ruszę śladem Strieloka i zmów stanę w sali światła i dowiem się dlaczego stało się to, co się stało"
Co do bohatera to podobna jest "naturalnie" odporny na blowouty. A no i właśnie!! Będą blowouty wszędzie!
Z ciekawostek to to, że będzie system "chowania się". System ten, będzie od razu podczas walki szukał dla oddzielnego stalkera miejsca do schowania się i prowadzenia ostrzału, czy to celnie czy na oślep. Na pewno stalkerzy będą o niebo mądrzejsi niż wcze..później ;P.
To tyle co ważniejsze, myślę, że Czyste Niebo jest warte czekania!