Dwarf Fortress

Dyskusje na temat gier i szeroko rozumianej rozrywki mieszczącej się w ramach powyższej kategorii.

Dwarf Fortress

Postprzez Przemek77 w 12 Kwi 2012, 09:13

Nie widzę tu tematu o tej wspaniałej gierce, więc zacznę :)

DWARF FORTRESS

http://www.bay12games.com/dwarves/

Osadzona w klimatach fantasy (mocno inspirowana Warhammerem) gra z gatunku.... w uproszczeniu powiedzmy, że "sim / tycoon". Niby nic specjalnego - zarządzamy krasnoludzką twierdzą, niby nic nowego, bo i Dungeon Keeper, Majesty czy Populous.....

Proponuję na razie opuścić stronę domową gry, nie patrzeć na screeny (ewentualnie jakoś zatrzymać wymiotowanie na ich widok) i poczytać sobie moje wypociny.

Zaczynamy grę. Na początku - niespodzianka - musimy stworzyć sobie świat gry. Wybieramy sobie wielkość świata, obłożenie "stworami", bogactwami naturalnymi, długość historii etc. I poszło. Minuta, jedna, dziesięć.... 20 minut.... strasznie długo coś. Ale weźmy pod uwagę, że program gry generuje (za każdym razem inaczej i w sposób niepowtarzalny) takie rzeczy jak - rzeźbę terenu, klimat, pogodę, populacje, rasy, cywilizacje, dynastie królów, bohaterów, czarodziei.... kończąc na historii miast i wiosek czy napisanych przez mędrców księgach - wszystko na przestrzeni setek lat (czy nawet tysięcy - ale nie polecam, bo będziemy mieli co najmniej godzinną przerwę).

Świat gotowy. Wybieramy miejsce osiedlenia się - przy czym zwracamy uwagę na występujące w tym miejscu takie rzeczy jak klimat, nawodnienie (skały wodonośne skutecznie uprzykrzą kopanie), zalesienie (na pustyni będą problemy z drewnem), jeśli jest w pobliżu rzeka będzie można zbudować młyny wodne itp. Ruszamy. Naszych siedmiu śmiałków zajmuje miejsca w wozie zaprzężonym w bawoły i dociera na miejsce.

I teraz inwencja jest nasza. Można wkopywać się w ziemię tworząc podziemne miasto - taką drugą Morię, można z drewna budować chatki i ogrodzić palisadą, jeśli jest dużo kamienia można budować niebosiężne wieże i olbrzymie zamki...

Każdy z naszych siedmiu (na początek) krasnoludów (i krasnoludzic) ma swoje imię i nazwisko, niepowtarzalny wygląd (gra symuluje nawet kolor włosów i ich rosnacą z czasem długość), swoje sympatie i antypatie, stan zdrowotny i historię przebytych chorób, ubiór, specjalne zdolności, wyznawane bóstwo, słabości... Po jakimś czasie nawiązują się wśród naszej społeczności romanse, śluby, rodzą się dzieci, co jakiś czas przybywają imigranci skuszeni wzrastającym dobrobytem w naszej kolonii, obsadzamy stanowiska burmistrza, kapitana straży, lekarza, handlarza, księgowego (!)....
Budujemy warsztaty w których tworzymy meble, beczki na żywność, rzeczy na handel (zabawki, gadżety, biżuterię), broń, części maszyn z których z kolei tworzymy inne maszyny.

Aby krasnale miały co jeść budujemy farmy, hodujemy zwierzęta na ubój bądź zbieramy rośliny - z roślin można potem pędzić alkohol co raz, wprowadza naszych podopiecznych w dobry humor, dwa - zaspokaja pragnienie (moga co prawda pić wodę, ale wiadomo, ze krasnoludy wolą procenty)

Tworzymy armię, budujemy koszary, ćwiczymy wojaków....
Kilka razy w roku przybywają karawany z którymi handlujemy. Oczywiście mamy też najazdy goblinów i koboldów skuszonych bogactwem naszego miasta.

Wiadomo, że trzeba również przygotować zaplecze mieszkalno-socjalne - więc trzeba zbudować pokoje mieszkalne, jadalnie, kuchnię... W zasadzie ciągle trzeba coś budować - a nawet jak już nie trzeba to i tak nie ma nudy bo ciągle coś się dzieje - a to najazd, a to jakieś potworzyszcze wylizie z jaskiń, a to ktoś kogoś zamorduje i trzeba będzie go osądzić i skazać (w tym celu buduje się więzienia),a to jakiś krasnolud oszaleje, zamknie się w warsztacie i będzie albo tworzył artefakty, albo szkicował obrazki szkieletów, albo weźmie młot i zacznie robić rozpierduchę....

Trzeba budować cmentarze i chować zmarłych - rozkładające się trupy nastrajają źle naszych kopaczy. W zasadzie przy populacji fortecy większej od 100 "pomieszczenia grzebalne" (krypty, katakumby - jak kto woli) są najprężniej rozwijającą się częścią fortecy - dlatego warto zrobić na nie osobny poziom.

Oczywiście nie "budujemy" tego wszystkiego samemu jak w Minecrafcie - wyznaczamy tylko gdzie i co ma być zbudowane, gdzie kopać - a krasnale jak to krasnale - albo złapią narzędzia i polecą do roboty, albo urządzą w jadalni mocno zakrapianą imprezę i oleją rozkazy, albo pójdą spać. Zależnie od humoru.

Długo by pisać - gra w zasadzie symuluje WSZYSTKIE aspekty małego społeczeństwa. Jest trudna, nawet bardzo trudna - ale warto przeboleć "hardkorowy" interfejs, grafikę ASCII aby rozkoszować się najlepszym "sim/tycoonem" jaki do tej pory powstał.

Gra jest w wersji 0.34.07 (stan na dzień 12.04.2012) - więc cały czas powstaje. Jest darmowa.

Gdy komuś przeszkadza jednak ASCII - można ściągnąć nakładki graficzne - oto jedna z nich, już z zaimplementowaną grą - ściągamy i gramy - http://mayday.w.staszic.waw.pl/~mayday/upload/DFG/dfg_34_07_a_win.zip

Taki poradnik na początek: http://afteractionreporter.com/2009/02/09/the-complete-and-utter-newby-tutorial-for-dwarf-fortress-part-1-wtf/

Jest też w cholerę "letsplejów" na Jutubie.

Polecam i zapraszam do dyskusji.
Pijany listonosz ze świata modliszek
Przywozi mi listy, i niszczy mi ciszę,
Której nie ma i tak;
Bo jest dziecko moje i sny atomowe,
I myśli myśliwce co są odrzutowe -
Ich huk - to dla mnie - znak.
Awatar użytkownika
Przemek77
Przewodnik

Posty: 904
Dołączenie: 26 Maj 2008, 13:17
Ostatnio był: 29 Gru 2022, 21:38
Miejscowość: LUBLIN
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: Akm 74/2U
Kozaki: 118

Reklamy Google

Re: Dwarf Fortress

Postprzez Soviet w 12 Kwi 2012, 12:25

Jak wyłączyć pauzę? Spacja nic nie robi.
Jak zmienić rozdzielczość okienka? W poradniku piszą o pliku .ini, ale nigdzie takiego nie ma.

Jakim cudem to coś żre 500MB RAMu? Więcej niż World of Warcraft i Battlefield 3 :E.
r u avin a giggle m8? LA nie będzie.
Image
Awatar użytkownika
Soviet
Very Important Stalker

Posty: 2736
Dołączenie: 07 Maj 2005, 13:41
Ostatnio był: 19 Cze 2024, 22:59
Miejscowość: Wow
Kozaki: 787

Re: Dwarf Fortress

Postprzez Przemek77 w 12 Kwi 2012, 12:51

1. Spacją albo musisz całkiem wyjść z menu budowy/właściwości/desygnowania (za pomocą ESC do skutku)
2. data\init\init.txt - aczkolwiek ja się tym nie bawiłem. Okienko gry daje się zmieniać myszką.
3. Takim cudem, że jak pisałem wcześniej - gra liczy na bieżąco od cholery danych, zależności, cech dla każdej postaci, każdego przedmiotu, dla świata itp. Poza tym kod jest ciągle dopracowywany, zmieniany więc siłą rzeczy nie ma tu optymalizacji jakiejś. Gra symuluje NAPRAWDĘ o wiele więcej aspektów niż jakilkolwiek komercyjny "sim", więc nic w tym dziwnego. Do tego dochodzi olbrzymi świat z cała swoją otoczką kulturowo-społeczną.
Pijany listonosz ze świata modliszek
Przywozi mi listy, i niszczy mi ciszę,
Której nie ma i tak;
Bo jest dziecko moje i sny atomowe,
I myśli myśliwce co są odrzutowe -
Ich huk - to dla mnie - znak.
Awatar użytkownika
Przemek77
Przewodnik

Posty: 904
Dołączenie: 26 Maj 2008, 13:17
Ostatnio był: 29 Gru 2022, 21:38
Miejscowość: LUBLIN
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: Akm 74/2U
Kozaki: 118


Powróć do Inne gry

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: svt08 oraz 32 gości