pCARS to gra lub symulator (opinie są różne) wyścigowy, tworzony przez Slight Mad Studios, czyli autorów Need For Speed: Shift i Shift 2 Unleashed. Jak nazwa wskazuje (CARS - Community Assisted Racing Simulator) przy produkcji i finalnej wersji jaką ujrzymy, swoją cegiełkę dokładają też gracze, którzy zostali wybrani do beta testów na pecetach, zgłaszając błędy i sugerując co można dodać.
Na szczęście z Shiftów zostało mało, oprócz świetnej grafiki, która w pCARS została ulepszona do granic możliwości. Fizyka jazdy jest już bardziej sim niż simcade - i nie ma też efektu jakoby auto na każdym zakręcie driftowało.
Co do trybów gry, jest oczywiście kariera, która wydaje się być świetna - rozpoczynać będziemy jako młody kierowca gokartów, wspinając się powoli po szczeblach kariery kierowcy wyścigowego, kończąc na najbardziej znanych seriach wyścigowych FIA. Nie mam stu procentowej pewności do licencji, ale skoro w Shifcie ujrzyliśmy GT Endurance, to tutaj raczej też będzie.
No i wiadomo, multiplayer. Nie wiem czy ktoś tutaj gra w symulatory pokroju Forzy czy Gran Turismo, ale wierzcie lub nie - z odpowiednią ekipą, powiedzmy 10 osób i więcej, można odwzorować prawdziwe serie wyścigowe, robić konkretne rundy, kwalifikacje, testować auta na dany tor, rozegrać cały sezon trwający parę miesięcy - zabawa naprawdę przednia. pCARS ma jeszcze do takich zabaw potencjał, bo mamy oryginalnie auta serii GT, cała 64-letnia historia F1, Grupa 5 (taki bardzo wczesny DTM z lat 70), stary DTM z lat 90, nowy DTM, LMP, WTCC, i tak dalej - naprawdę, jest tego od groma. A tutaj jeszcze pikuś, bo wszystkie pojazdy są pięknie odwzorowane, a Forzie trzeba było sobie samemu obklejać auto paręnaście godzin.
Kolejną ciekawostką jest kooperacja, która ma się przydać w rajdach. Zapowiada się ciekawie.
Na plus idą też oczywiście tory, wyścigi nocne, w deszczu, o wschodzie i zachodzie słońca - mówię wam, coś pięknego. Namiastka tego była już w Shifcie 2, i było bardzo trudno ścigać się na torze, gdzie o poziomie widoczności decydują reflektory naszego pojazdu. No i same tory to też była gratka w Shiftach, bo było ich pełno. W takiej Forzie brakowało wielu torów, jak Spa czy Monza, a te wszystkie tory (plus stworzone przez twórców gry) znajdziemy w pCARS.
Kolejną ciekawostką jest tryb foto - kiedy włączymy owy tryb i robimy zdjęcia w, powiedzmy - północnej części toru, to południowa się 'wyłącza' - nie jest odczytywana, po to aby cały zapas mocy komputera lub konsoli przeszedł na jakość terenu i auta który jest w obiektywie. Dzięki temu widzimy jak piękne są zdjęcia, gdzie widać każdą kroplę.
Ostatnią rzeczą która mnie ciekawi, to drift. Czy poprzez natłok maszyn wyścigowych tworzonych do bicia rekordów, znajdą się drogowe autka pokroju GTR-a R34 czy Supry? Mam nadzieję że tak.
Gra wychodzi w listopadzie tego roku. Platformy docelowe to PC, PS4, XBO, WiiU.
A teraz krótka prezentacja gry:
- Trailery:
- Fotki:
Oraz dodatkowo - jak twórcy pCARS widzą konkurencje i swoją wcześniejszą grę: