[TUTORIAL] Tworzenie tekstury nieba

[TUTORIAL] Tworzenie tekstury nieba

Postprzez utak3r w 26 Cze 2012, 11:02

Tekstura nieba to nie jest po prostu zwykła tekstura. Jest ona spreparowana tak, aby utworzyć sześcian, otaczający gracza. Na szczęście, stworzenie takiej tekstury nie jest skomplikowane :) Zaczynamy!


Tworzymy zestaw tekstur tak, aby stworzyć sześcian:

Image

W CoPie widziałem, że na linii horyzontu może występować obraz ziemi, ale w przypadku SoCa to jest bardzo niewskazane, gdyż będzie prowadziło do bardzo nieprzyjemnych efektów, gdyż dół naszej tekstury jest blendowany z kolorem mgły. Dlatego najlepiej jest sam dół tekstur (oczywiście z wyjątkiem górnej i dolnej!) wypełnić takim właśnie (lub zbliżonym) kolorem.

Gdy mamy już nasze tekstury przygotowane i zapisane w postaci np. plików PNG, pobieramy ze strony nVidii narzędzie:

DDS Utilities

W katalogu z teksturami tworzymy plik sky_1_cube.lst:

Kod: Zaznacz wszystko
sky_1_cube_1.png
sky_1_cube_2.png
sky_1_cube_3.png
sky_1_cube_4.png
sky_1_cube_5.png
sky_1_cube_6.png


Podane nazwy plików to oczywiście nasze nowe tekstury składowe nieba. Wydajemy polecenie:

Kod: [ Pobierz ] [ Ukryj ]
nvdxt.exe -cubeMap -list sky_1_cube.lst -output sky_1_cube.dds
 


W efekcie otrzymujemy finalną teksturę wielostronicową, gotową do użycia w grze :)

Jeżeli coś będzie niejasnego, pytać.
:E
Image
Awatar użytkownika
utak3r
Modder

Posty: 2200
Dołączenie: 11 Lis 2009, 18:15
Ostatnio był: 31 Lip 2023, 16:01
Miejscowość: Szczecin
Frakcja: Powinność
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 376

Reklamy Google

Re: [TUTORIAL] Tworzenie tekstury nieba

Postprzez Cromm Cruac w 26 Cze 2012, 12:42

Pozwolę sobie dodać drugi sposób.

Jeśli mamy Photoshopa to ładujemy tekstury i układamy w jednym pliku w poniższej kolejności:

Image

Potem zapisujemy do DDSa z opcją Cube Map

Image

Uwagi moderatora:

Co to za plebijskie wklejanie obrazków? Poprawiam.
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2542
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 23 Wrz 2024, 20:31
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1077

Re: [TUTORIAL] Tworzenie tekstury nieba

Postprzez Junx w 26 Cze 2012, 12:46

Jaka musi być rozdzielczość w/w tekstur, aby były w "HD" bo raczej w małej rozdzielczości się ich nie zrobi :E
Ryzen 5600x || 32gb DDR4 || RTX 2080 Super
Awatar użytkownika
Junx
Modder

Posty: 2341
Dołączenie: 15 Kwi 2008, 09:39
Ostatnio był: 20 Wrz 2024, 22:08
Miejscowość: Na co Ci to :)
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: Sniper Rifle SVDm2
Kozaki: 358

Re: [TUTORIAL] Tworzenie tekstury nieba

Postprzez Cromm Cruac w 26 Cze 2012, 13:03

Każda ściana musi być kwadratem o boku 2 do potęgi n (np. 64,128,256,512,1024). Vanilliove sky boxy mają rozdz. ściany 512x512

-----------------------------

Tekstura sky-boxa to jednak nie wszystko. Potrzebujemy jeszcze tekstury #small, która odpowiada za HDR. Bez niej oświetlenie w dynamiku będzie skopane.

Przy okazji trzeci sposób z wykorzystaniem SDK:
1. Tworzymy teksturę o wyżej wymienionej przeze mnie kolejności ścian w dowolnym programie graficznym.
2. Zapisujemy do katalogu SDK/import jako TGA z prefiksem 'sky_' (np. 'sky_moja_nowa_tekstura.tga')
3. Otwieramy Level Editora SDK i wybieramy Images->check new textures.
4. Zaznaczamy naszą dopiero co zapisaną teksturę na liście i zmieniamy Type na Cube Map. Klikamy OK.
5. Otwieramy Images->Image Editor. Znajdujemy naszą nową teksturę w 'sky' i zaznaczamy ją.
6. Klikamy 'Make small' na dole okienka właściwości tekstury.
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2542
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 23 Wrz 2024, 20:31
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1077

Re: [TUTORIAL] Tworzenie tekstury nieba

Postprzez utak3r w 26 Cze 2012, 19:33

Kolejna sprawa, to tak a'propos problemu, który niedawno ktoś tu miał na forum - linia horyzontu.
Stojąc w wysokim punkcie na mapie, może się okazać, że widzimy już teksturę dolną (piekielną? :E ). Na poniższym screenie pokazuję, gdzie przebiega linia horyzontu:

Image

Dlatego, wbrew pozorom, dolna tekstura również nie może być dowolna i powinna w zasadzie przyjmować barwę mgły o zadanej porze (czyli blado-błękitno-białą w dzień i granatowo-czarną w nocy).
Image
Awatar użytkownika
utak3r
Modder

Posty: 2200
Dołączenie: 11 Lis 2009, 18:15
Ostatnio był: 31 Lip 2023, 16:01
Miejscowość: Szczecin
Frakcja: Powinność
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 376


Powróć do Tutoriale

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości