Wolandowych rozważań ciąg dalszy czyli o względności zużycia

Naznaczony nie rozumiał tej wojny. Prawdą jednak było, że zbierała krwawe żniwo. Konsole czy PCty?

Wolandowych rozważań ciąg dalszy czyli o względności zużycia

Postprzez Woland w 03 Sty 2014, 00:02

Tematem który chcę poruszyć jest ponownie zużycie ramu. Wiem, rzygacie pewnie ale coś mnie zaintrygowało.

Po pierwsze, okazało się jednak że Dragonborn wpływa na zużycie pamięci ram. I to znacząco bo o 200-300 mb!!
Co ciekawe, tylko w Skyrim. Na Solstheim jest tak jak było przed wgraniem Dragonborna w Skyrim.
W konsekwencji mam w trakcie grania wolnego ramu ledwie 300-100 mb. Bardzo mało przyznacie sami.
Zarazem nie wiem jak to możliwe przejechałem na tym 110 minut właśnie. Stabilnie, 60fps. Gdyby nie menedżer zadań w tle nic bym nie zauważył.
Kolejnym paradoksem jest to że czasami Skyrim dawniej miewał problem mając 400mb ram wolnego.
Mam jetclean boost a wśród opcji ma on oczyszczanie ramu aczkolwiek na wykresie menedżera zadań nie widać by nagle ram spadał więc nie wiem jak owo oczyszczanie ramu ma niby wyglądać.
I teraz się spytać pragnie o kilka kwestii:
Po pierwsze, w czym rzecz tkwi? Od czego to zależy że raz działa z ramem na styk a raz siada z dużą ilością wolnego ramu.
Po drugie, jak działa to przeczyszczanie ramu jeśli na wykresie nagłych spadków nie widać?
Ponadto interesuje mnie takowa sprawa: na ram silnie wpływa grafika. Ale zarazem karta graficzna ma też swoją pamięć ram. Czy pamięć ram i pamięć ram karty graficznej są ze sobą zupełnie niepowiązane czy istnieje między nimi jakaś współpraca/wymiana danych/whatever? Czy 2GB ramu i 1GB ramu w karcie graficznej dają 3gb ramu w praktyce? Czy coś w tym stylu? Jak to jest? Ta obserwacja mi się wzięła z optymalizacji tekstur w Skyrimie gdzie nawet takie cuda jak działanie na 100-200mb ramu ma miejsce i na niezoptymalizowanym Solstheim gdzie gra stawała przy 300mb wolnego ramu bo sie po prostu zawieszała. Innymi słowy wyniosłem obserwację czy aby ten ram pomimo takiego obciążenia działa jakoś u mnie gdyż jego obowiązki przejął ram karty graficznej.
I kolejna rzecz- słyszałem że gdy ram jest przeciążony komputer przenosi to co dałby na ram gdzieś indziej i że tam można ustawiać ile ma mieć tam miejsca. I moje pytanie jest następujące względem tego- co to jest, jak to działa i jak sugerujecie ustawić to pod kątem grania na komputerze z małą ilością ramu z myślą o tym by grze nagle ramu owego nie zabrakło.
Liczę że dyskusje przebiegnie... normalnie...
Odpuście wyzwiska. Wyrzyjcie się na rodzinie, psie, sąsiadach jak was nosi.
A tym którzy pomogą już z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam :)
Woland
Legenda

Posty: 1772
Dołączenie: 26 Sie 2010, 11:18
Ostatnio był: 28 Mar 2019, 00:05
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: Sniper Rifle SVDm2
Kozaki: 10

Reklamy Google

Re: Wolandowych rozważań ciąg dalszy czyli o względności zuż

Postprzez Cromm Cruac w 03 Sty 2014, 00:36

RAM i VRAM (RAM karty grafiki) się nie dodają ale współpracują. Działa to mniej więcej tak: gra wczytuje co może do RAMu (tekstury, dźwięki, skrypty i co tam jeszcze potrzebne dla danej lokacji). Do VRAMu przerzuca to na co aktualnie patrzymy, np. sosenki, mając domek z tyłu. Obracamy się i z RAMu do VRAMu ładuje się domek. Jeśli mamy odpowiednio dużo VRAMu i starczy miejsca na domek to fajnie. Jeśli nie, sosenki wylatują z VRAMu (ale zostają w RAMie). Dlatego mogą się zdarzyć przycięcia jeśli karta jest wolna i komunikacja RAM->VRAM odbywa się za wolno.
Teraz idziemy nad rzeczkę. Gra doczytuje z dysku rzeczkę. Jeśli mamy odpowienio dużo RAMu to fajnie, domek zostaje w RAMie. Jeśli nie, to domek wylatuje z RAMu i jeśli chcemy tam wrócić to znowu musi zostać doczytany z dysku i potem przerzucony do karty grafiki (Dysk->RAM->VRAM).
Image

"Twoja opowieść mnie znudziła albowiem nie była o mnie" - Król Julian

Za ten post Cromm Cruac otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive Woland, vandr, Cysiu.
Awatar użytkownika
Cromm Cruac
Modder

Posty: 2542
Dołączenie: 22 Sty 2010, 19:01
Ostatnio był: 01 Cze 2024, 23:08
Miejscowość: Londyn / Bielsko-Biała
Kozaki: 1077

Re: Wolandowych rozważań ciąg dalszy czyli o względności zuż

Postprzez Woland w 03 Sty 2014, 00:45

Ok, dziękuję. Czyli można teoretyzować że moje problemy sprzed optymalizacji mogły częściowo wynikać nie z małej pamięci RAM a VRAM?

Ponadto co z pozostałymi kwestiami?
Woland
Legenda

Posty: 1772
Dołączenie: 26 Sie 2010, 11:18
Ostatnio był: 28 Mar 2019, 00:05
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: Sniper Rifle SVDm2
Kozaki: 10


Powróć do Sprzęt komputerowy

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 6 gości