Kluczowym elementem S.T.A.L.K.E.R.’a są NPC, czyli “Non player Character”. Są to postacie, które spotkamy podczas gry. Rola NPC’ów w szczególności polega na dawaniu zadań dla gracza, które “pchają” fabułę gry do przodu, albo i nie – jeśli nie chcemy wykonywać misji głównych, to zawsze możemy znaleźć kogoś, kto nam zaoferuje zadanie poboczne. Poza tym zawsze możemy sobie z kimś porozmawiać… wszakże, nie wszystko sprowadza się do wykonywania zadań i zarabianiu pieniędzy.
W grze S.T.A.L.K.E.R.: Cień Czarnobyla spotkamy około pięćdziesięciu bardziej lub mniej kluczowych postaci dla fabuły gry.
UWAGA! TEKST PONIŻEJ ZAWIERA SPOILERY OZNACZONE IKONKĄ RADIOAKTYWNOŚCI. JEŚLI NIE CHCESZ SOBIE PSUĆ ZABAWY Z GRY – NIE CZYTAJ ICH!
Major Kuzniecow
Status: Wróg
Frakcja: Wojsko
Można go odnaleźć przy wojskowym punkcie kontrolnym pod zawalonym mostem kolejowym w Kordonie. Mimo, że on jak i jego oddział ukazany jest, jako wrogowie, możesz śmiało się do niego zbliżyć i przekupić go, by umożliwił ci bezpieczne przejście na drugą stronę mostu.
Major Kuznetcow ma przy sobie unikalny pistolet Fort-15.
Mnich
Status: Wróg
Frakcja: Bandyci
Przybył do Zony w poszukiwaniu przygód. Naśladuje bohaterów popularnych komiksów z lat sześćdziesiątych. Używa różnych ksywek: Badman, Macho, Czarna Opończa, Banderos. Pomimo tego, że w Zonie przeżył już całe dwa lata, nikt nie traktuje go poważnie, co nieustannie doprowadza go do szału.
Ma przy sobie unikalny automat – Szturmowy Obokan. Można go spotkać w Dolinie Mroku, w Agropromie oraz w podziemiach Agropromu.
Pogrzebacz
Status: Wróg
Frakcja: Bandyci
Dziki, podły, chamski, samolubny, brutalny i nieczuły. Nikt tak naprawdę nie wie, kiedy przybył do Zony. Wszyscy się go obawiają, nie ma więc żadnych przyjaciół. Zwyczajnie żyje sobie w Zonie bez przyszłości i bez przeszłości. Po jednym ze swych licznych wypadów w głąb strefy utracił pamięć niemal kompletnie. Zapomniał, skąd pochodzi i jak się nazywa. Cierpi na częste zaniki pamięci – kiedyś w ciągu godziny zapomniał nowo poznaną osobę, wziął ją za wroga, a następnie zabił.
Ma przy sobie unikalną strzelbę – Gwintowanego SPSA-14. Generał Voronin może zaoferować misję zneutralizowania bandyty, którym okaże się właśnie Pogrzebacz.
Proszę pamiętać, że bez użycia patcha 1.0004 postać Pogrzebacza jest zabugowana i z reguły niemożliwa do odnalezienia – po aplikacji patcha 1.0004 problem znika i można go spotkać najczęściej w podziemiach Agropromu.
Barin
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Łajdak, wazeliniarz, hipokryta i na dodatek tchórz. Motto Barina mogłoby równie dobrze brzmieć: “Po nas choćby potop”. Wykorzysta każdą nadarzającą się okazję. Chorobliwie ambitny i drażliwy. Do Zony przybył – co nie dziwi – dla pieniędzy. Już od dwóch lat gromadzi majątek wszelkimi dostępnymi sposobami.
Nie oferuje żadnych zadań pobocznych, nosi przy sobie unikalnego Tundera 5.45. Barina można zwykle znaleźć wałęsającego się w okolicach Baru 100 Radów, lecz zdarza się też natknąć na niego w Mrocznej Dolinie, gdzie jest on częścią grupy patrolującej wejście na Wysypisko.
Nabój
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Pierwszy raz natkniesz się na niego w Dolinie Mroku gdzie, będzie przesłuchiwał rannego bandytę. Nabój poprosi cię o pomoc w uwolnieniu innego członka Powinności niejakiego Vasko.
Pułkownik Pietrienko
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Handlarz na terenie bazy Powinności w Barze.
Dostęp do niego uzyskasz dopiero po wykonaniu zadania w laboratorium X16. Pietrenko może dać ci dodatkowe zadanie: zniszczyć stalkerów z Wolności, które wymaga zlikwidowania jednego ze strażników w centralnym punkcie głównej bazy Wolności w Magazynach Wojskowych. To zadanie nie przysporzy ci popularności wśród członków Wolności, więc od razu możesz wziąć zadanie zabicia Łukasza – przywódcy Wolności do Czachy – który czeka w Magazynach Wojskowych w stodole na wschód od bazy Wolności. Pietrenko wynagrodzi cię kombinezonem ochronnym Powinności PSZ-9Md.
Generał Woronin
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Jeden z założycieli frakcji “Powinność” i ich czołowy demagog. Odpowiada za święty kodeks frakcji. Zwerbował prawie wszystkich kluczowych członków.
Czeka w głównej bazie Powinności, niemniej nie uzyskasz do niej dostępu zanim nie wykonasz zadania w laboratorium X16 i nie porozmawiasz z Barmanem. Woronin również oferuje misje poboczne, najważniejsze z nich wymagają zdobycia granatnika Bulldog 6 oraz ulepszonego karabinu. Generał nagrodzi cię kombinezonem PSZ-9Md za dostarczenie Bulldoga 6, natomiast za dostarczenie ulepszonego karabinu dostaniesz wyśmienity karabin snajperski – Vintar BC razem z 60 szt. nabojów SP-5. Woronin posiada w ofercie również misję zlikwidowania watahy dzikich psów z okolic Wysypiska, za które jako nagrodę otrzymasz 2000 RU, 60 szt. naboi 9×39 mm SP-6 i granat VOG-25.
Sierżant Kicenko
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Spotkasz go przy głównym wejściu do Baru.
Może dać ci dodatkowe zadanie polegające na zlikwidowaniu watahy pobliskich dzikich psów sprzed wejścia do Baru. Nagrodą za wykonanie zadanie będzie artefakt – Kotlet.
''Czacha''
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Znajduje się w Magazynach Wojskowych w prowizorycznym posterunku Powinności na wschód od bazy Wolności.
Planuje atak na Wolność i chce zabić Łukasza – głównodowodzącego Wolności. Jeśli zgodzisz się go wspomóc, w nagrodę otrzymasz od niego 8000 RU, a dodatkowo cała baza Wolności stanie przed tobą otworem, łącznie z bogato wyposażoną zbrojownią.
Vasko Magnat
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Powinność
Przetrzymywany przez bandytów w Dolinie Mroku.
Zadanie na jego uwolnienie otrzymasz od stalkera o imieniu Pocisk. Kiedy zostanie uwolniony będzie szwendał się razem z Pociskiem w okolicach wejścia do Doliny Mroku od strony Wysypiska. Vasko oferuje zadanie uwolnienia innego powinnościowca z niewoli, ale za to zadanie niestety nie ma żadnej nagrody.
Czapa
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Dowódca grupy żołnierzy Wolności zlokalizowanej na północnym wschodzie Magazynów Wojskowych na terenach nazwanych potocznie przez stalkerów “Barierą” lub “Granicą”. Człowiek, który zebrał grupę osób chętnych poświęcić własne życie w imię wspólnej sprawy.
Gdy pierwszy raz tam dotrzesz otrzymasz misję obrony posterunku przed horda Monolitowców nadciągających od strony Czerwonego Lasu.
Kuchmistrz
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Siedzi w budynku na północny zachód od głównej siedziby Wolności w Magazynach Wojskowych.
Jest opcjonalną częścią opcjonalnej misji jaką daje Generał Voronin. Wymaga ona wykradnięcia granatnika Bulldog 6 ze zbrojowni Wolności. Możesz porozmawiać o tym z Szefem ale jeśli dostarczysz mu wystarczającą ilość wódki opowie Ci o alternatywnym miejscu w jakim znajduje się inny egzemplarz tegoż granatnika w Wiosce Pijawek.
Leszy
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Leszy, jak woła na niego brat, przybył do Zony jako młody idealista, lecz po kilku latach życia o włos od śmierci zmienił się w cynicznego realistę. Uważa Zonę za swój dom, a ci, którzy zawiedli, są dlań niegodni, żeby stąpać po powierzchni ziemi. Jest strażnikiem w bazie Wolności.
Nosi przy sobie ulepszony Snajperski SGI.
Łukasz
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Przywódca Wolności. Znajdziesz go na ostatnim piętrze w centrum bazy Wolności w Magazynach Wojskowych.
Może zaoferować ci kilka zadań pobocznych. Najbardziej wyróżnia się zadanie likwidacji posterunku Powinności, w którym znajduje się “Czacha”. W misji tej pomagać ci będą żołnierze Wolności, inną misją jest zlikwidowanie kapusia w szeregach Wolności – za oba zadania uzyskasz łącznie 7000 RU nagrody, a jako bonus handlarz Wolności – Kutwa – będzie miał lepszy ekwipunek po przystępniejszych cenach.
''Maks''
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Można go znaleźć w północno zachodniej części bazy Wolności w Magazynach Wojskowych.
Oferuje misje pobocze, lecz dopiero po wykonaniu zadań likwidacji posterunku Powinności, w którym rezyduje Czacha oraz uporaniu się z kapusiem w szeregach Wolności. Po ich wykonaniu Max będzie oferował zadanie poboczne polegające na dostarczeniu pendrive’a szalonego stalkera z bagien w okolicach bazy Wolności w Magazynach Wojskowych. W nagrode obieca ci pistolet Black Kite, aczkolwiek po wykonaniu questa ostatecznie da ci Waltera P9m – nie wiadomo, czy to bug, czy specjalny zamiar twórców.
Mruk
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Odnajdziesz go w Wiosce Pijawek w Magazynach Wojskowych.
Zaoferuje ci zadanie polegające na wybiciu pijawek w wiosce. Kutfa nagrodzi cię za to zadanie artefaktem Kryształ.
Pawlik
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Zdrajca i kapuś wśród członków Wolności. Główny “bohater” zadania, jakie oferuje Łukasz. Odnajdziesz go w stodole na północ od bazy Wolności po podjęciu się zadania.
Śruba
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Mechanik Wolności, który znajduje się w bazie Wolności nieopodal głównego budynku, gdzie rezyduje Łukasz. Z traktora potrafi zrobić czołg, a przynajmniej tak wieść niesie. Prawdopodobnie w pierwszych zamysłach twórców NPC ten miał modyfikować broń i kombinezony.
Oferuje prostego questa na dostarczenie mu butelki wódki – w nagrodę daje celownik optyczny PSO-1.
Kutwa
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Handlarz Wolności. Znajduje się w głównym budynku w bazie Wolności.
Kiedy pierwszy raz się z nim spotkasz, będzie oferował zadanie polegające na likwidacji pijawek w Wiosce Pijawek w Magazynach Wojskowych (jeśli wcześniej nie podjąłeś się tego zadania od Mruka). Kutwa sprzedaje przedmioty w zależności od twoich kontaktów z tą frakcją. Jeśli wykonasz zestaw misji, jakie serwują członkowie Wolności, wtedy Kutwa będzie bardziej skory sprzedać ci lepszej jakości przedmioty jak np. Egzoszkielet lub karabin snajperski SVUmk2.
Gałązka
Status: Przyjaciel/Neutralny
Frakcja: Wolność
Pisze szkice oraz opowiadania o Zonie pod imieniem Arkadij. Były dziennikarz. Drobiazgowy i surowy, ale sprawiedliwy. Powszechnie szanowany przez stalkerów. Jest jednym ze strażników w bazie Wolności w Magazynach Wojskowych.
Jest celem jednej z misji pobocznych, jakie oferuje Pułkownik Pietrenko. Gałązka nosi przy sobie ulepszony Snajperski SGI.
Arni
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Doświadczony przemytnik. Sławę zyskał dzięki przeszmuglowaniu w krótkim czasie kilkuset wypchanych mutantów z obszaru zastrzeżonego. Spotkasz go w Barze, zarządza tamtejszą Areną – miejscem, gdzie można zarobić dodatkowe pieniądze w różnych pojedynkach.
Łysol
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Siedzi w Barze 100 Radów.
Może zaoferować zadanie polegające na zabiciu zdrajcy, który znajduje się w Magazynach Wojskowych. W nagrodę otrzymasz artefakt Nocna Gwiazda.
Barman
Status: Neutralny
Frakcja: Handlarze
Ani święty, ani świnia. Barman zna swą wartość i wszyscy stalkerzy go szanują. Mówi się, że ukrywa się w Zonie z powodu jakichś mrocznych wydarzeń z przeszłości. Po bliskim spotkaniu z anomalią zaczął lekko utykać, więc postanowił zająć się czym innym. Otworzył bar niedaleko terytorium “Powinności” i stopniowo lokal ten przekształcił się w miejsce spotkań wszystkich weteranów Zony. Barman ma rozliczne kontakty zarówno w samej Zonie, jak i w świecie zewnętrznym. Osobnik, który nie tylko handluje, ale oferuje też wiele zadań pobocznych i jest kluczową postacią dla dalszego rozwoju fabuły gry. Znajdziesz go w Barze 100 Radów.
Bies
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
W Zonie ukrywa się przed prawem. Na własną rękę i na własnych warunkach stara się utrzymać porządek w Zonie. Walczy z bandytami. Okrutny, lecz sprawiedliwy. Znajduje się na złomowisku pojazdów na Wysypisku.
Gdy pierwszy raz znajdziesz się na Wysypisku po przejściu z Kordonu, usłyszysz wezwanie o pomoc. Jeśli Bies przeżyje otrzymasz w nagrodę 2000 RU. Bies może opowiedzieć ci trochę o swoim życiu oraz co nieco na temat różnych lokacji na Wysypisku. Ze względu na ciągłe ataki i wzmożoną aktywność bandytów na tym terenie, Biesowi nie jest dane długo pożyć – jest szansa, że uda się go spotkać w późniejszych etapach gry, lecz z reguły będzie on martwy. Posiada przy sobie unikalny Specjalny Akm 74/2U.
Brom
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Członek frakcji “Powinność” – zazwyczaj na bani. Grupa dała mu ostatnią szansę na zmazanie win poprzez wypełnienie misji. Niestety, znów był koszmarnie pijany i nie mógł się pozbierać, żeby wykonać zadanie. Można go spotkać w Barze 100 Radów.
Oferuje zadanie poboczne polegające na znalezieniu zaginionej broni członka Powinności. Broń posiada pewien bandyta, którego najczęściej spotkać można w Agropromie lub w bazie głównej bandytów w Dolinie Mroku. Jako nagrodę za zwrócenie broni otrzymasz artefakt Ślimak.
Doktor
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Nie jest to zwykły NPC, jakiego można normalnie napotkać na swojej drodze.
Będziesz miał szanse porozmawiać z nim w jednym z kluczowych momentów gry. Kiedy ukończysz zadanie w laboratorium X16 będziesz mógł poszukać Przewodnika, który to wskaże ci miejsce, gdzie szukać Doktora, który z kolei naświetli sprawę na pewne kluczowe elementy fabuły gry. Jeśli zechcesz uzyskać dobre zakończenie gry musisz koniecznie spotkać się z Doktorem. Kiedy skończysz rozmowę z Przewodnikiem Doktora znajdziesz w kryjówce Strieloka w podziemiach Agropromu.
Fanatyk
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Przejął po Wilku dowództwo w obozie dla kotów. Bardzo stanowczy i agresywny – u żółtodziobów cieszy się zasłużonym autorytetem.
Pojawia się w wiosce kotów w Kordonie jako zastępca Wilka po ukończeniu zadania w laboratorium X18. Będzie miał w ofercie zadanie polegające na obronie wioski przed najemnikami. Jako nagrodę otrzymasz 2500 RU.
Ojciec Diodor
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Brał udział w wojnie w Afganistanie. Dawniej był ateistą, lecz gdy przetrwał zasadzkę mudżahedinów, nagle wstąpił na drogę wiary. Po wojnie wyemigrował do Polski, gdzie wstąpił do seminarium duchownego. Gdy je ukończył, przez jakiś czas głosił Słowo Boże w kościele katolickim we Lwowie. Po wybuchu w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej zgłosił się do pomocy ofiarom. Od kilku lat głosi kazania w Zonie. Spotkasz go w małym obozie stalkerów mniej więcej po środku Magazynów Wojskowych.
Ma przy sobie unikalną strzelbę – Bojowego Chasera. Nie daje żadnym zadań pobocznych, choć sam jest częścią jednego z zadań polegającego na zabiciu go, a zleconego przez bandytę, a zarazem handlarza informacjami w Barze 100 Radów – Snitch’a.
Lis
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Stary “Samotnik” zahartowany przez Zonę. Spotkać go można w jednym z opuszczonych domów w Kordonie, gdy uda ci się ukończyć pierwszą misję zleconą przez Sidorowicza.
Gdy go spotkasz będzie w opłakanym stanie, aczkolwiek gdy go podleczysz, opowie Ci o Strieloku i skieruje cię do swego brata – Sieryja, który rezyduje na Wysypisku. Dodatkowo jeśli pomożesz Lisowi odeprzeć atak watahy dzikich psów, dostaniesz w nagrodę 2000 RU.
Duch
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Niestety nie będziesz miał okazji z nim porozmawiać, gdyż spotkała go śmierć z rąk Kontrolera w laboratorium X16. Posiada unikalny kombinezon Ducha, który jest wymagany do ukończenia zadania pobocznego, jakie daje Profesor Sacharow w bunkrze naukowców nad Jantarem.
Przewodnik
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Żywa legenda. Ponoć jest w stanie zabrać cię w dowolne miejsce w Zonie. Za jego usługi trzeba jednak słono zapłacić, więc nie każdy może sobie pozwolić. Jeśli mu się nie spodobasz, to już żadne pieniądze nie pomogą. Prawdziwy weteran – przemierzył Zonę wzdłuż i wszerz. Jest jednym ze stakerów, którzy jako pierwsi przybyli do Zony. Nie ma w zanadrzu żadnych misji pobocznych.
Jest kluczową postacią jeśli chodzi o fabułę, dostarcza niezbędnych informacji. Po ukończeniu misji w laboratorium X16 Przewodnik będzie czekał koło opuszczonego domu, gdzie spotkałeś na początku gry Lisa. Jeśli zależy ci na dobrym zakończeniu gry, to koniecznie odwiedź Przewodnika!
Łowca
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Siedzi w Barze 100 Radów.
Ma do zaoferowania dwie misje poboczne – pierwsza to odnalezienie karabinu rodowego, a druga dotyczy zniszczenia legowiska pijawek. Za wykonanie pierwszego zadania otrzymasz 4000 RU, a za wykonanie drugiego artefakt Bateria.
Majster
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Najczęściej do spotkania w Magazynach Wojskowych w obozie stalkerów.
Posiada unikalny Lekki IL 86. Nie daje żadnych zadań pobocznych, tym samym sam jest celem jednego z nich – ów zadanie otrzymasz od Kabla w barze 100 Radów.
Kret
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Były kopacz. Wraz ze swymi kompanami plądruje wszystkie opuszczone laboratoria i bunkry, na jakie się natknie. Spotkasz go w Agropromie.
Będzie odpierał ataki wojska, a ty będziesz musiał go uratować. Po udanej akcji wskaże ci wejście do podziemi Agropromu. Może mieć przy sobie unikalny pistolet – Walkera 9×18.
Żwawy
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Stalker ten zawdzięcza swój przydomek temu, że jest praktycznie niewidzialny i autentycznie niezbędny. Handlarz powierza mu delikatne zlecenia, np. węszenie w jakiejś sprawie, szpiegowanie, lub podsłuchiwanie.
Jest częścią pierwszej misji zleconej przez Sidorowicza. Posiada przy sobie PDA, które potrzebuje handlarz. Przetrzymywany jest przez bandytów w budynku na parkingu w Kordonie. Gdy go uwolnisz, będzie miał do zaoferowania zadanie polegające na dostarczeniu mu ulepszonej kurtki. W nagrodę dostaniesz artefakt Kamienny Kwiat.
Oleg Gusarow
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Oleg “Demon” Gusarow. Dawny “czarny beret”, służył w Specnazie w brygadzie Biełocerkowskoj. Był na wielu misjach, awansował na starszego sierżanta sztabowego. Strzelec wyborowy oraz saper. Z natury samotnik, nigdy nie wyrusza do Zony w grupie. Z tej przyczyny zawsze odrzucał propozycję dołączenia do któregoś z ugrupowań, choć wiele razy miał taką możliwość.
Nosi przy sobie Snajperskiego Obokana i można go spotkać w Dolinie Mroku w późniejszym etapie gry.
Szeregowy Kuzjakin
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Żołnierz, który otrzymał rozkaz oczyszczenia podziemi pod Agropromem. Zdezerterował ze strachu i skrył się w opuszczonym wagonie na bagnach w Agropromie. Jest celem jednego z zadań pobocznych, jakie oferuje Barman.
Strach
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Doświadczony przemytnik. Przez długi czas handlował towarem w Afryce i Ameryce Południowej. Wieści o katastrofie w Czarnobylu zwabiły go na Ukrainę. W krótkim okresie zdołał przeszmuglować setki wypchanych mutantów z obszaru zastrzeżonego, dzięki czemu zyskał przydomek “Wypychacz”. Kiedy nie “pracuje” w Zonie, pomnaża majątek jako handlarz. Uwielbia eleganckie garnitury i szykowne krawaty – woli jednak radzieckie karabiny. Z reguły można go spotkać w obozie stalkerów w Magazynach Wojskowych.
Posiada Zbalansowanego IL 86. Nie oferuje żadnych misji pobocznych.
''Sieryj''
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Brat Lisa, znajduje się na Wysypisku w wielkim hangarze mniej więcej po środku lokacji.
Zanim powie ci coś więcej o Strieloku będziesz musiał odeprzeć atak bandytów na ów hangar. “Sieryj” skieruje cię do Kreta w Agropromie.
Sidorowicz
Status: Neutralny
Frakcja: Handlarze
Od dziecka utrzymuje się z handlu. W przedszkolu sprzedawał kolegom kredki. W liceum przerzucił się na gumę do żucia. W Instytucie Badawczym rozprowadzał miękkie narkotyki. Gdy tylko pojawiła się Zona, w mig zdał sobie sprawę z możliwości dochodu, jakie oferuje. Znany jest z tego, że buduje trwałe relacje handlowe z wszelkiej maści klientelą. Pierwsza osoba jaką ujrzysz po rozpoczęciu rozgrywki. Otrzymasz od niego swoje pierwsze zadanie, oferuje też zestaw zadań pobocznych. Przydatny z racji posiadanych informacji na temat Kordonu, Zony jak i podstaw dotyczących gry.
Po wydostaniu się z laboratorium X18 będzie oferował misję poboczną polegającą na dostarczeniu mu walizki z dokumentami z pobliskiej placówki wojskowej. W nagrodę za tę misję otrzymasz 2000 RU. Jedno z zadań jakie oferuje handlarz opiera się o dostarczenie artefaktu Nocna Gwiazda, za który dostaniesz w zamian kombinezon Turysty.
Kabel
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Zagadkowy, wszystkowiedzący stalker. Handluje drogimi informacjami w Barze 100 Radów.
Może zaoferować ci dodatkowe zadanie polegające na zabiciu mistrza stalkerów w Magazynach Wojskowych, za które otrzymasz jako nagrodę artefakt Korale Mamy.
Wróbel
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Wróbel ma dwadzieścia siedem lat, jest przebiegły i zapobiegliwy, lecz przytrafiają mu się również najgorsze wpadki. Bywa zachłanny. W sumie dość podejrzany typ. Wychudły i blady. Do Zony przybył z ciekawości, obiecując sobie, że po dwóch miesiącach wróci do domu. Nie wrócił. W trakcie swego pierwszego wypadu do Zony Wróbel zdołał przejść pole najeżone anomaliami bez żadnego ekwipunku i bez najmniejszego pojęcia o niebezpieczeństwie, które mu groziło. Gdy tylko dowiedział się o tym, czego dokonał, zemdlał. Od tamtej pory obchodzi w tę pamiętną datę (9 października) swe drugie urodziny. Włóczy się z reguły w okolicach Baru.
Po wyłączeniu emitera w laboratorium X16 będzie można spotkać go na terenie Jantaru. Ma przy sobie unikalny pistolet – Wyciszoną Korę. Nie daje żadnych misji lecz sam jest celem jednej z nich – oferuje ją Barman.
Tolik
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Natkniesz się na niego na polanie w Kordonie – będzie prosił o pomoc.
Gdy mu ją okażesz, udzieli ci paru odpowiedzi na temat Żwawego i o miejscach jego przetrzymywania. Poza tym nie oferuje żadnych misji pobocznych.
Wampir
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Można się na niego natknąć w obozie stalkerów w południowo zachodniej części Doliny Mroku.
Ma przy sobie unikalny karabinek – Wyciszony Viper. Barman może dać ci misję wymagającą zabicia Wampira.
Wilk
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Znajduje się w obozowisku kotów w Kordonie w pierwszej fazie gry.
Jest częścią pierwszej misji jaką zleca Sidorowicz, polegającej na odnalezieniu PDA Żwawego. W nagrodę da ci artefakt Meduza. Oferuje dwie misje poboczne.
Jurik
Status: Neutralny
Frakcja: Samotnicy
Przy pierwszym wejściu na terytorium Wysypiska zobaczysz tego NPC otoczonego przez trzech bandytów, którzy będą go trzymać “na muszce”. Jeśli wystarczająco szybko zareagujesz Jurik przyłączy się i pomoże w misji ochrony złomowiska maszyn powiązanej z Biesem.
Ara
Status: Wróg
Frakcja: Najemnicy
Kapuś znany doskonale w całej Zonie.
Spotkasz go tylko wtedy, gdy podejmiesz się misji usunięcia kapusia z szeregów Wolności, jaką zleci ci Łukasz. Ara to główny kontakt zdrajcy Pawlika, którego spotkasz w stodole na północ od bazy Wolności w Magazynach Wojskowych. Po zabiciu Pawlika – Ara wraz z 3-4 najemnikami, będzie zmierzał w kierunku stodoły na wcześniej umówione spotkanie z Pawlikiem.
Wilczarz
Status: Wróg
Frakcja: Najemnicy
Jeden z pierwszych dowódców najemników. Przywódca gangu zwącego się “Kundlami”. Anarchista, który gardzi każdym prawem oprócz prawa dżungli.
Będzie próbował pozyskać siłą informacje od profesora Krugłowa. Twoim zadaniem będzie ocalenie profesora i zabicie Wilczarza oraz jego bandy. W nagrodę Krugłow da ci pendrive z ciekawymi informacjami, które chętnie odkupi Barman.
Profesor Krugłow
Status: Neutralny
Frakcja: Naukowcy
Doktor biologii. Niegdyś zajmował się badaniem patogenetycznych mutacji u zwierząt. Przybył do Zony, aby zająć się badaniami mutacji ślepych psów.
Na początku znajduje się w Dziczy. Twoim zadaniem jest mu pomóc ujść stamtąd z życiem. Kiedy mu pomożesz, znajdziesz go w mobilnym laboratorium naukowców nad Jantarem. Da ci dodatkową nagrodę w postaci kombinezonu ochronnego naukowców – SSP-99. Krugłow jest też częścią zadania, jakie zleca Profesor Sacharow, a dotyczy ono wykonania pomiarów emisji na terenie Jantaru do wykonania kalibracji hełmu przeciwpsionicznego.
Profesor Sacharow
Status: Neutralny
Frakcja: Naukowcy
Weteran wśród badaczy Zony. Uczestniczył w pierwszych ekspedycjach w 2007. Znajduje się w mobilnym laboratorium naukowców nad Jantarem. Jest kluczową postacią w grze, ale też i handlarzem. Może zlecić dodatkowe zadania poboczne.
Da ci dwa zadania główne dotyczące wątku fabularnego. Zadania pobocznych będą opierały się na dostarczeniu mu artefaktu – Kuli Ognistej – jak też dostarczeniu kombinezonu leczniczego, jaki posiada Duch. Za wykonanie pierwszego zadania otrzymasz artefakt Błona, a za dostarczenie mu kombinezonu Ducha Sacharow nagrodzi cię kombinezonem naukowców SSP-99M.
Mogli by nawet przesunąć na 2025, i tak by nie robiło różnicy
Ciekawe, ciekawe. Wypróbujemy z synem. Pzdr
Spodziewałem się tego, ale i tak jest trochę zawiedziony :-)) p.s. Odpalam Gamma zatem
Wzajemnie, Stalkerzy
W mordę nie mogę się już doczekać :-) p.s. Z Synem dalej gramy w Zew Prypeci