20
gru
Przejdź do komentarzy

Q&A: W. Jełtyszew – PR manager GSC

Walentin Jełtyszew m.in. o projekcie S.T.A.L.K.E.R. 2 i studiu GSC.

Co się wydarzyło w GSC Game World trzy lata temu? Czy decyzja o zamknięciu studia zapadła z czysto finansowych powodów?

Tak naprawdę to połączenie kilku różnych czynników, nie tylko finansowego, to była również osobista decyzja właściciela studia (Siergiej Grigorowicz – przyp. red.). Prawdę mówiąc, prace nad projektem S.T.A.L.K.E.R. 2 były na półmetku gdy zdaliśmy sobie sprawę z tego, że nie byliśmy gotowi by dokończyć grę na odpowiednio wysokim poziomie jakości. Brakowało nam specjalistów w ekipie tworzącej ten tytuł.

Zarówno Czyste Niebo jak i Zew Prypeci były raczej dodatkami niż samodzielnymi grami, ponieważ całkowicie opierały się na pierwowzorze czyli Cieniu Czarnobyla. Natomiast gra S.T.A.L.K.E.R. 2 była zupełnie inna. Stworzenie jej zajęłoby nam zbyt wiele czasu i w momencie premiery byłaby już przestarzała. Scenariusz do gry napisał facet, który tworzył pierwszą grę serii S.T.A.L.K.E.R. (Aleksiej Sytjanow – przyp. red.), ale to zaledwie scenariusz, a nie sama gra. Byliśmy raczej na początku aniżeli końca całego procesu tworzenia gry.

To była trudna decyzja ponieważ ekipa starała się stworzyć pełnowartościową grę, ale zarówno oni jak i nasz szef zrozumieli, że nie będzie na poziomie, który chcieliśmy osiągnąć tworząc S.T.A.L.K.E.R. 2. Istniał również problem z zainteresowaniem i chęcią inwestowania przez wydawców. Chociaż otrzymaliśmy ofertę finansowania gdy tylko gra będzie na etapie Alpha. Tak naprawdę, samodzielnie moglibyśmy sfinansować cały projekt, ale wciąż nie byliśmy pewni czy zdołamy sprzedać ten tytuł gdy już dojdziemy do etapu Alpha.

Tak więc istniało wiele złożonych powodów, które skłoniły do podjęcia decyzji o przerwaniu prac nad grą S.T.A.L.K.E.R. 2. Nigdy nie zamierzaliśmy zamykać projektu na zawsze ale w owym czasie zdawaliśmy sobie sprawę z dość oczywistych przeszkód, które nie zdołamy pokonać. Być może potrzebowaliśmy więcej kierowników zespołów. Tak czy inaczej, stworzyliśmy niektóre lokacje, pewne miejsca w Zonie, postacie, nowy silnik. Zupełnie nowy, napisany od podstaw, który już wtedy należał do silników następnej generacji.

Silnik gry całkowicie wyprzedzał swoje czasy, ale tylko w roku 2007, w 2010 już nie. Pojawiły się nowe silniki w takich grach jak Call of Duty czy Battlefield więc zaczęliśmy udoskonalać własny. Był gotowy może w 70-80%. To był wielki krok w porównaniu do silnika X-Ray. Co prawda był tworzony z myślą o PC i Xbox 360, aczkolwiek planowaliśmy go także dostosować do konsoli PlayStation.

Nadal wszystko mamy! Środki, materiały i silnik.

Co z zamieszaniem wokół studia West-Games (twórcy gry STALKER: Apocalypse, niegdyś Areal – przyp. red.) i ich twierdzeniem jakoby pracowali nad grą S.T.A.L.K.E.R. 2?

Zbyt wiele o nich nie wiem ale cała ta historia jest dość zabawna. Ta ekipa w gruncie rzeczy uprawiała autoreklamę – jakoby byli częścią zespołu pracującego nad projektem S.T.A.L.K.E.R. 2, ale to nie prawda. Gdy pracowaliśmy nad tym tytułem, jednocześnie zamierzaliśmy również wydać grę przeglądarkową w ramach uniwersum serii S.T.A.L.K.E.R.. Dzięki niej moglibyśmy podtrzymywać zainteresowanie graczy do czasu wyjścia właściwej gry.

Jednak gra nigdy nie została ukończona. Zawierała błędy. To właśnie nad tym projektem pracowała ekipa ze studia West-Games. Kompletnie mnie zaskoczyli gdy ogłosili, że pracowali nad projektem S.T.A.L.K.E.R. 2. Z pewnością wygralibyśmy sprawę gdybyśmy wystąpili na drogę sądową przeciwko nim ale nie będziemy tego robić. Zaczerpnęli sporo pomysłów z gier serii S.T.A.L.K.E.R.… nie wiem co sobie myśleli, gdy zaczynali swój projekt. Od dawna z nimi się nie kontaktowałem.

Więc nie zamierzacie z powrotem kogoś zatrudniać?

W tej chwili nikogo nie potrzebujemy. Mamy solidną ekipę. W danej chwili mamy się dobrze, ale nie wykluczone, że gdy zajmiemy się innym projektem to postanowimy powiększyć nasz zespół.

Obecnie pracujecie nad nową, jeszcze nie zapowiedzianą grą. Rynek gier komputerowych jest zupełnie inny niż trzy lata temu, czy wobec tego zastanawialiście się nad przejściem na projekty typu free-to-play albo mobilne?

Jesteśmy całkowicie pewni swoich fanów. Rynek w który celujemy jest całkiem stary i już ukształtowany, nasi gracze już nie są w wieku 16 lat, mają od 25 do 40 lat. Nie uważamy aby gry typu free-to-play to właściwy kierunek dla nas. Tworzymy staroświecką, pełnowartościową grę, ponieważ sądzimy, że właśnie tym ucieszymy naszych wielbicieli. Wiele oczekujemy od naszych starych, dobrych fanów!

To nie są łatwe czasy dla ukraińskich twórców gier komputerowych, w zasadzie dla całej Ukrainy nie jest lekko. Studio 4A Games otworzyło przedstawicielstwo na Malcie, a czy wy również zastanawialiście się nad przeprowadzką?

Nie! Zostajemy tutaj. Owszem, to trudne czasy dla Ukrainy ale odpowiedni moment na bycie dumnym Ukraińcem.

Źródło:
wywiad: “To trudne czasy dla Ukrainy ale odpowiedni moment na bycie dumnym Ukraińcem”, autor: Dan Pearson, datowany na 17 grudnia 2014 roku.

Q&A: W. Jełtyszew - PR manager GSC5.053

informacje o wpisie:

Glaeken
autor:
Glaeken

ocena wpisu:

VN:R_U [1.8.0_1031]

Rating: 5.0/5 (3 votes cast)

14 odpowiedzi do Q&A: W. Jełtyszew – PR manager GSC


M3Fis70
20.12.2014, 22:56

Cieszę się, że tworzą coś “staroświeckiego” ;)

JackoM14
21.12.2014, 11:37

Czyli jest nadzieja, że S.T.A.L.K.E.R. 2 wyjdzie?

najemnik32
21.12.2014, 18:59

To, że stalker 2 wyjdzie jest trochę wątpliwe. Jednak może spod ich ręki wyjdzie też coś ciekawego.

Kpuc
21.12.2014, 19:05

Czyli mówiąc krótko mieli już fabułę, sporo gotowych elementów ale zabrakło czasu=pieniędzy by poskładać klocki do kupy.

Myślę że rozwiązaniem było by poskładanie jednej lokacji, dali by tam kilkanaście misji i wypuścili to jako demo za 10$ w formie przedsprzedaży to myślę że jednak by się kasa znalazła.

Podoba mi się końcówka, zdają sobie sprawę że free-to-play jest g. warte aa ich odbiorcy się postarzeli przez te lata.

xKoweKx
22.12.2014, 13:44

“Myślę że rozwiązaniem było by poskładanie jednej lokacji, dali by tam kilkanaście misji i wypuścili to jako demo za 10$ w formie przedsprzedaży to myślę że jednak by się kasa znalazła.”

Chyba upadłeś na głowę.

Kpuc
22.12.2014, 14:12

Argument ?
early access…

Glaeken
22.12.2014, 23:26

Już wiemy, że tą nową grą będą Kozacy 3. Za sterami brat Grigorowicza.

kondzio100
23.12.2014, 17:23

Kpuc, naprawdę czytanie ze zrozumieniem jest takie trudne? Nie brakowało im pieniędzy ani czasu, ale ludzi z umiejętnościami, którzy by na czas pomogli im zakończyć grę, i jakość jej byłby aktualny z obecnym standardem gier.

“…nie byliśmy gotowi by dokończyć grę na odpowiednio wysokim poziomie jakości. Brakowało nam specjalistów w ekipie tworzącej ten tytuł.”

“Stworzenie jej (Stalkera 2) zajęłoby nam zbyt wiele czasu i w momencie premiery byłaby już przestarzała.”

“Tak naprawdę, samodzielnie moglibyśmy sfinansować cały projekt, ale wciąż nie byliśmy pewni czy zdołamy sprzedać ten tytuł gdy już dojdziemy do etapu Alpha.”

“Nadal [...] mamy [...] Środki [...].”

A Twój pomysł co dopozyskania z dema środków, jest beznadziejny :)

Kpuc
23.12.2014, 18:13

Może i masz rację jakoś to przeczytałem od dupy bez zrozumienia ale powiedz że pomysł z wydawaniem dema jest beznadziejny tym wszystkim ludziom który sprzedają swoje gry na steam w early access.

kondzio100
23.12.2014, 22:31

Nie no rozumiem :P Po prostu musiałem to sprostować, i w sumie szkoda, że tych ludzi im brakowało, może coś z tym zrobią, bo studio fajne, pomysły ciekawe, tylko nie ma komu robić :) Mi się nie podobają ani dema, ani ten ostatnio bardzo sławny early access, bo się wydawcom dupy nie chce ruszyć, jak już zarobią na jakimś projekcie, bo nie zarobią proporcjonalnie więcej do tego ile muszą jeszcze pracy włożyć.

JackoM14
24.12.2014, 14:36

A z tym demem to chybiony pomysł. Tak jak z tą gierką Metal Gear Solid V: Ground Zeroes – te durnie za demo chcą ok. 100 zł. ZA DEMO!

Iwanassassin
02.01.2015, 23:55

@JackoM14 – MGS V Ground Zeroes jest tak dobry, że dał bym za niego nawet 500zł. Do tego gdyby nie fakt, że pełniak wyjdzie na PC to juz bym brał PS4 tylko i wyłącznie dla tej gry (bo tak to nie cierpie konsol) – także idzie wydać kasę jak coś jest dobre, akurat STALKEROWi 2 mogło by to wyjść na dobre gdyby chcieli realizować taką idee.

Maciej2801
05.01.2015, 17:53

@kondzio100

“…nie byliśmy gotowi by dokończyć grę na odpowiednio wysokim poziomie jakości. Brakowało nam specjalistów w ekipie tworzącej ten tytuł.”

“Stworzenie jej (Stalkera 2) zajęłoby nam zbyt wiele czasu i w momencie premiery byłaby już przestarzała.”

“Tak naprawdę, samodzielnie moglibyśmy sfinansować cały projekt, ale wciąż nie byliśmy pewni czy zdołamy sprzedać ten tytuł gdy już dojdziemy do etapu Alpha.”

“Nadal [...] mamy [...] Środki [...].”

Z tego wynika nie ogarniamy swego silnika, nie mamy ludzi, mamy kase, ale zawieszamy gre bo i tak gówno z niej wyjdzie. Z takim myśleniem to zadna gra by nie wyszła.

PoczciwyStalker
17.01.2015, 21:40

To GSC jest żałosne .Od paru dobrych lat nie wydało żadnych gier.A mogli chociaż by coś mniejszego np. stalkera z trochę lepszą grafiką i inną fabułą .To nie dużo .A ponadto to jedyne studio jakie znam ,które jest tak słabe i mało aktywne w branży gier!


Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
  • Czarnobyl – 1000 mil w Zonie
    Przedstawiamy relację z wyprawy do Zony, którą odbyli nasi użytkownicy - Seek-n-Explore i Lehoslav. Dziękujemy za ciekawe materiały i życzymy powodzenia w [...]
  • ANTYMIR – Zona zupełnie od nowa
    WKŁAD W ZONĘ Twórczość Andrieja Lewickiego czytelnicy z Polski znają dość słabo a to za sprawą tylko jednej wydanej w naszym [...]
  • Kroniki Zony: Stalkerska Sieć i PDA
    STALKERSKA SIEĆ Stalkerska Sieć — lokalna sieć komputerowa Zony do której podłączone są urządzenia PDA wszystkich stalkerów. Twórcy Stalkerskiej Sieci Po raz [...]
  • Czipi « 15 kwietnia 2024, 19:37
    Wszystkich 5 pozostałych forumowiczów da z siebie wszystko! :E
  • Leo05021 « 13 kwietnia 2024, 1:49
    Byłem tu
  • KarwaPL « 12 kwietnia 2024, 13:00
    Gimme S.T.A.L.K.E.R.2!
  • caleb59 « 10 kwietnia 2024, 11:11
    Amen!
  • Kinot32 « 26 stycznia 2024, 17:44
    Mogli by nawet przesunąć na 2025, i tak by nie robiło różnicy