Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Ano widzisz, Szrama, tak to już jest - ciągle tylko pytają i pytają i problemy mają...

Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez Tajemniczy w 29 Lis 2012, 16:37

Pytanie może trochę głupie ale jak to mówi przysłowie nie ma głupich pytań są tylko głupie odpowiedzi :E . A więc primo- skąd w grach DOS'owych wydobywa się dźwięk? I drugie pytanie- czy można jakoś "przełączyć" dźwięk na głośniki?
Awatar użytkownika
Tajemniczy
Monolit

Posty: 2188
Dołączenie: 13 Sie 2010, 20:48
Ostatnio był: 14 Cze 2021, 19:41
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: TOZ34
Kozaki: 517

Reklamy Google

Re: Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez Sivert w 29 Lis 2012, 16:44

Zapewne chodzi Ci o takie "piszczadełko" na płycie głównej, które wydaje ten charakterystyczny dźwięk przy starcie (przynajmniej kiedyś takie były) i może sygnalizować problemy w trakcie uruchamiania. Ma ono 8 bitów "rozdzielczości", stąd rozpoznawalny styl DOSowych "soundtracków". Jeśli chodzi o sterownik dźwięku do DOS, to zainteresuj się FreeDOSem - może znajdziesz coś takiego dla tego systemu, ale nie jestem w stanie powiedzieć, czy jest jakiekolwiek prawdopodobieństwo, że coś takiego istnieje.

Za ten post Sivert otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive Tajemniczy.
Sivert
Stalker

Posty: 111
Dołączenie: 05 Cze 2012, 13:24
Ostatnio był: 11 Gru 2018, 22:09
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 29

Re: Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez utak3r w 06 Gru 2012, 10:36

:?: :o
Sivert, że słucham co?....
:facepalm:


W grach DOSowych dźwięk wydobywał się na różne sposoby. Począwszy od PC speakera, potem bardzo szybko pojawił się Covox, czyli przetwornik podpinany do portu. Były też karty MIDI (AdLib itp.).
Jakoś chyba około 1992(?) pojawił się SoundBlaster 2.0, karta już pełna (jeszcze mono), potem już poszło z kopyta.

Sposób komunikacji gier z kartą SoundBlaster stał się niepisanym standardem i wszelkie dzisiejsze emulatory powinny emulować go na dzisiejszej karcie dźwiękowej. Do działania potrzebujesz 3 parametry: port, numer przerwania i coś jeszcze (nie pamiętam już, sorry). Za to wbiły mi się w pamięć te parametry, które w grach się podawało: 220, 5, 1 :E

Co to znaczy "przełączyć na głośniki"? SoundBlaster jest na zewnętznych głośnikach. Covoxa raczej nie obsłużysz (nie widziałem żadnego emulatora ani sterowników). PC speaker? Hmm... mówisz o prawdziwym DOSie, czy emulatorze?
Image
Awatar użytkownika
utak3r
Modder

Posty: 2200
Dołączenie: 11 Lis 2009, 18:15
Ostatnio był: 31 Lip 2023, 16:01
Miejscowość: Szczecin
Frakcja: Powinność
Ulubiona broń: GP 37
Kozaki: 376

Re: Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez Tajemniczy w 22 Lut 2013, 08:31

Dopiero to zauważyłem więc odpisuje. A więc jest to gra spakowana Win-Rarem i mająca plik exe i działająca w XP czyli to(chyba) emulator.
Awatar użytkownika
Tajemniczy
Monolit

Posty: 2188
Dołączenie: 13 Sie 2010, 20:48
Ostatnio był: 14 Cze 2021, 19:41
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: TOZ34
Kozaki: 517

Re: Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez Przemek77 w 22 Lut 2013, 08:46

@u3: z Covoxa to chyba tylko niektóre odgrywarki modków korzystały, nie spotkałem się z żadną grą obsługujacą to cudo :)

DOSBOX emuluje ładnie Sound Blastera, uruchamiasz DOSBOXA a następnie plik o nazwie setup.exe, setsound.exe, install.exe lub podobnie, tam ustawiasz sobie SB i jego parametry (muszą być identyczne jak w pliku konfiguracyjnym DOSBOXA - czyli muszą się zgadzać irq, dma i inne takie) potem zapisujesz setup i gra powinna ładnie chodzić z dźwiękiem.
Pijany listonosz ze świata modliszek
Przywozi mi listy, i niszczy mi ciszę,
Której nie ma i tak;
Bo jest dziecko moje i sny atomowe,
I myśli myśliwce co są odrzutowe -
Ich huk - to dla mnie - znak.
Awatar użytkownika
Przemek77
Przewodnik

Posty: 904
Dołączenie: 26 Maj 2008, 13:17
Ostatnio był: 29 Gru 2022, 21:38
Miejscowość: LUBLIN
Frakcja: Wolność
Ulubiona broń: Akm 74/2U
Kozaki: 118

Re: Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez Tajemniczy w 26 Lis 2013, 09:54

Sory za taki odkop ale mam pytanie czy gry DOS-owe w jakiś sposób mogą być groźne dla dzisiejszych komputerów?
Awatar użytkownika
Tajemniczy
Monolit

Posty: 2188
Dołączenie: 13 Sie 2010, 20:48
Ostatnio był: 14 Cze 2021, 19:41
Frakcja: Samotnicy
Ulubiona broń: TOZ34
Kozaki: 517

Re: Pytanie- dżwięk w grach DOS'owych

Postprzez Soviet w 26 Lis 2013, 10:17

Nie.
r u avin a giggle m8? LA nie będzie.
Image

Za ten post Soviet otrzymał następujące punkty reputacji:
Positive Tajemniczy.
Awatar użytkownika
Soviet
Very Important Stalker

Posty: 2736
Dołączenie: 07 Maj 2005, 13:41
Ostatnio był: 30 Sty 2023, 16:16
Miejscowość: Wow
Kozaki: 787


Powróć do Problemy

Kto jest na forum

Użytkownicy przeglądający to forum: Brak zarejestrowanych użytkowników oraz 1 gość