Każdy może mówić co chce o tym jaką grą jest S.T.A.L.K.E.R. czy więcej w nim rpg czy fps czy na odwrót jedno jest niezaprzeczalne- programiści zadbali o to by w czasie wędrówki przez Zonę nie zabrakło nam arsenału broni do eksterminacji wszystkiego co napotkamy na drodze. Ale nie mówimy tutaj o kilku czy nawet kilkunastu rodzajach broni, które i tak jakoś znacząco od siebie w walce się nie różnią. GSC przygotowało dla nas ponad 30 różnych modeli broni w wersjach standardowych do tego kilkadziesiąt modeli unikatowych, a jakby nam było jeszcze mało możliwość własnego tuningu zabawek.
Cały arsenał w S.T.A.L.K.E.R. jest mówiąc ogólnikowo poddany wszelkim realiom, a dokładniej:
Każdy egzemplarz broni jest unikalny. Jeżeli w charakterystykach technicznych jest napisane, że karabin ma znikomą celność rzędu 10-15% to tak w istocie jest można więc zapomnieć o operowaniu taką bronią z większych odległości. Bronie określane są czterema elementami: celnością, obrażeniami, obsługą i szybkostrzelnością. Nie ma broni, która w każdej z tych kategorii była by mocna stąd całą sztuka w tym by przemierzając Strefę dobierać odpowiednie uzbrojenie na określone warunki.
Ilość amunicji jest również utrzymana bardzo realnie. Do pospolitych karabinów czy pistoletów bez problemu znajdziemy amunicję lecz do rzadszych broni już nie. Wymusza to przeczesywanie map, ciał i kontakt z handlarzami. Ammo w tej grze nie leży na każdym kroku dlatego lepiej ją oszczędzać.
Naturalnie cały arsenał nie jest nam udostępniany już na początku gry. Dzieję się to wraz z naszym postępem w grze podobnie jak jest to w każdym fpsie ale pamiętajmy, że w stalkerze mamy kilkadziesiąt rodzajów broni! Całkiem możliwe, że nie przeczesując poziomów na wiele broni w ogóle nie natrafimy więc zaleca się rozglądanie wokół siebie.
Żadna broń nie jest niezniszczalna. Z czasem nasze pukawki coraz bardziej zużywają się co przejawia się tym, iż podczas ostrzału nagle zacinają się i zachodzi konieczność przeładowania. Broń taka później coraz częściej odmawia posłuszeństwa i trzeba ją po prostu zamienić na nową.
Element ten jest ściśle związany z ekwipunkiem ale warty nadmienienia. Otóż limit naszego plecaka to 50 Kg. Każda broń ma swój ciężar i z tego powodu zapomnieć można o załadowaniu kilkunastu różnego rodzajów karabinów do wspominanego plecaka. Co więcej w danym momencie możemy używać tylko dwóch typów uzbrojenia: jednego karabinu oraz jednego pistoletu. Koniec ze znanej z gier fps klawiszologii [1-9] gdzie po ostrzale z M16 w mgnieniu oka w ręku pojawiała się bazooka, a sekundę później działko obrotowe. S.T.A.L.K.E.R. na to nie pozwala. Jeżeli wejdźmy do pomieszczenia z granatnikiem to zamiana go na inną broń zajmie kilka sekund, cennych sekund.
Wracając bezpośrednio do samych typów broni to na fabrycznych modelach sprawa się nie kończy. W Zonie znajdziemy kilkanaście zmodyfikowanych wersji standardowych modeli broni. Są one unikalne i nie można ich nigdzie kupić. Często stanowią nagrodę w zadaniach pobocznych.
Kolejnym zaskoczeniem w Cieniu Czarnobyla związanym z uzbrojeniem jest jego modyfikacja. Do karabinów możemy doczepiać granatniki, tłumiki i celowniki snajperskie. Jest to niezwykle przydatna opcja, ponieważ pozwala nam na własną rękę dostosować karabin do naszych potrzeb i zwiększyć jego zakres działania. Należy jednak pamiętać, że nie do każdego karabinu można zamocować tego typu dodatki co więcej nawet jeżeli istnieje taka możliwość to każdy karabin wymaga określonej wersji np granatnika, a nie pierwszej lepszej jaką znajdziemy. Inna sprawa, że rodzajów granatników są raptem dwa podobnie jak obiektywów.
Oczywiście trzeba pogodzić się z myślą, że podłączenie obiektywu nie uczyni z bele jakiej broni karabinu snajperskiego światowej klasy lecz z pewnością coś w tym kierunku się osiągnie.
Plagiat! - МЦ -
stalker fajna gra mam duzo gadzetów i lube latac po opuszczonym i ciemnym gararzu z ak-74 na kulki bo to pzeciez klimaty STALKERA...