20
wrz
Przejdź do komentarzy

Twórcy serii S.T.A.L.K.E.R. o Lost Alpha

Od lewej: Siergiej Grigorowicz i Oleg Jaworski

Premierę długo wyczekiwanego moda o nazwie Lost Alpha mamy już za sobą i każdy fan już zdążył wyrobić własną opinię na jego temat. Również twórcy serii S.T.A.L.K.E.R. w jednym z wywiadów nie omieszkali powiedzieć kilka zdań na temat tej modyfikacji. Szczegóły w rozwinięciu newsa:

Oleg Jaworski – dyrektor działu marketingu i PR studia Vostok Games (niegdyś studia GSC)

Do modów odnoszę się wyjątkowo pozytywnie, wydaje mi się, że to właśnie dzięki nim słuch o serii S.T.A.L.K.E.R. nadal nie zaginął. Niektóre z nich mają potencjał aby stać się samodzielnymi i zupełnie odrębnymi produktami, które z czasem mogą przebić popularnością oryginalne gry (na przykład, jak to miało miejsce w przypadku gry DayZ). Dlatego jestem zdania, że modyfikacje to bardzo pozytywne zjawisko, do którego wszyscy twórcy gier powinni odnosić się z należytym szacunkiem.
Postępy prac nad modyfikacją Lost Alpha obserwowałem niezbyt uważnie ale czekałem na jej wyjście tak jak i wielu fanów gry. Tak się złożyło, że ten projekt stał się wyjątkowo bliski ekipie GSC, ponieważ kontaktowaliśmy się z jego twórcami, głównie w sprawie problemów technicznych. Pod koniec zeszłego roku spotkaliśmy się z jednym z członków ekipy Dezowave na wystawie Igromir, podczas której przekazano nam wówczas świeży build gry i poproszono abyśmy rzucili okiem na bieżącą wersję modyfikacji.
Szczerze mówiąc, trudno jest mi stwierdzić na ile bliski ideału jest mod Lost Alpha, nie miałem możliwości aby pograć w finalną wersję. Koledzy którzy grali twierdzą, że dość daleki. Wydaje mi się, że kluczowym problemem jest to, że każdy fan ma własną wizję świata gry S.T.A.L.K.E.R. i nikt jednoznacznie nie może stwierdzić jak tak naprawdę powinna wyglądać gra. Projekt autorstwa ekipy Dezowave jako całość oceniam pozytywnie i to pomimo tego iż zetknęli się z całą masą problemów technicznych, które my z kolei w pełni świadomie chowaliśmy i wycinaliśmy w trakcie tworzenia pierwszej gry serii S.T.A.L.K.E.R..

Siergiej Grigorowicz – założyciel studia GSC i właściciel marki S.T.A.L.K.E.R.

Do modów, jak zresztą i do każdej innej inicjatywy fanowskiej związanej z tematyką serii S.T.A.L.K.E.R., odnoszę się bardzo dobrze. Obecnie jestem na emeryturze i dlatego już nie zarządzam ekipą pracowników, więc nie jestem w stanie skutecznie wspierać wszelkich tego typu inicjatyw. Pomimo tego robię to pośrednio. Na przykład, umożliwiamy bezpłatne wykorzystanie i tworzenie modów na bazie naszego silnika X-Ray. Na poważnie rozważaliśmy także możliwość komercyjnego wydania Lost Alpha z obopólna korzyścią finansową dla obu stron ale projekt rozwijał się jako całkowicie niekomercyjny. Ekipa Dezowave latami pracowała nad nim z własnej inicjatywy. Zupełnie bezpłatnie. Niestety ale w obecnych czasach na rynku gier jakość produktu końcowego ma ogromne znaczenie. Ta modyfikacja z kolei znajdowała się gdzieś po środku – pomiędzy wydaniem bezpłatnym a komercyjnym. Dlatego doszliśmy do wniosku, że w przypadku bezpłatnego wariantu odbiór gry będzie znacznie lepszy i tym samym zniweluje wszelkie niedoskonałości, które nie da się poprawić bez potrzeby inwestowania w projekt milionów. Ogólnie rzecz biorąc, sytuacja była patowa. Ekipa odwaliła kawał dobrej roboty a modyfikacja była na odpowiednim poziomie, ale pobieranie za nią opłat nie wchodziło w grę, a dopracowywanie do poziomu wersji płatnej trwałoby zdecydowanie za długo — biorąc także pod uwagę wielokrotne udostępnianie kodu w Internecie.

Co się zaś tyczy niesłabnącej popularności serii S.T.A.L.K.E.R., dla mnie osobiście to dość oczywiste. Istnieją gry, które są popularne i sprzedają się w ogromnych ilościach. Jest ich ok. 10 w skali roku, ale czasem wśród nich pojawiają się nie tylko silne marki ale też pewnego rodzaju zjawiska kulturowe. Seria S.T.A.L.K.E.R. jest właśnie takim zjawiskiem świata rosyjskiego, które na zawsze pozostanie w sercach graczy i odciśnie swoje piętno w historii branży gier. W tworzeniu tytułów tej serii brał udział cały sztab najlepszych specjalistów, którzy połączyli swoje siły i pracowali pod wpływem natchnienia, co zdarza się zaledwie kilka razy w życiu. Jest to natchnienie porównywalne z Majdanem, kiedy robi się coś bardzo dużego, słusznego i pozytywnego.
Był to projekt dający poczucie nowego poziomu wolności ludzkiej osobowości. Miejsce pełnej swobody i przedstawienia mężczyzny jako bohatera, i to w naturalnym, antropologicznym znaczeniu tego słowa. Tak więc powstawanie kolejnych modów fanowskich nie jest rezultatem popularności serii S.T.A.L.K.E.R., lecz przyczyną dzięki której kiedyś na świat przyjdzie także S.T.A.L.K.E.R. 2.

Twórcy serii S.T.A.L.K.E.R. o Lost Alpha5.053

informacje o wpisie:

Glaeken
autor:
Glaeken

ocena wpisu:

VN:R_U [1.8.0_1031]

Rating: 5.0/5 (3 votes cast)

7 odpowiedzi do Twórcy serii S.T.A.L.K.E.R. o Lost Alpha


xKoweKx
20.09.2014, 20:46

“Tak więc powstawanie kolejnych modów fanowskich nie jest rezultatem popularności serii S.T.A.L.K.E.R., lecz przyczyną która spowoduje, że kiedyś na świat przyjdzie także S.T.A.L.K.E.R. 2.”

:>

ZiomB
20.09.2014, 21:00

Może będzie szansa na stalka 2 ;_____;

Jan Garett
21.09.2014, 10:50

Ehh Siergiej… Coś mu kurna nie wierzę

User 100
21.09.2014, 22:02

Ciekawe opinie. Sądzę, że powinno się je przedstawić różnym Martinom, Le Guinom, Goldbergom, Małgorzatom Piekarskim czy innym wrogom twórczości fanowskiej!

mbwrobel
29.09.2014, 21:57

Tłumacząc na nasze: “Zastanawialiśmy się, czy dałoby się z tego tytułu urwać dla siebie kilka dolców, ale po podliczeniu kasy, którą musielibyśmy odpalić chłopakom z Dezowave za kilka lat pracy wyszło nam, że byłaby to przysłowiowa skórka za wyprawkę”, więc odpuściliśmy. Brawo Dezowave! Szacun za cierpliwość – wiele teamów jej nie miało i porzucali kapitalne projekty (jak Darkfall do Fallout Tactics tworzony przez gości z fallout-corner.pl – choć wcześniej ukończony Afterfall ich autorstwa wyszedł genialnie).

xKoweKx
04.10.2014, 13:22

@mbwrobel, to raczej normalne… GSC zatrudniłoby profesjonalny zespół testerów oraz marketingowców. Po co wydawać na coś kasę co cię nie zwróci? W szczególności, że Lost Alpha nie jest grą dla casuali i po prostu się nie nadaje na komercyjny produkt.

djcycu
26.10.2014, 21:25

Aż wstyd bo dopiero dziś to przeczytałem… Wkurzyłem się widząc ten wpis że chcieli użyć LA do celów komercyjnych. Taaa zarobić na czyjejś robocie i na swojej dwa razy nie? To się tylko Dezoworom należy by rzucić parę euraków na konto bo faktycznie ładnie im z modem poszło choć i dla mnie jest nieco daleko od ideału bo nie podobało mi się to rekonstruowanie dawnych prac w laboratoriach no i ten hologram żywcem zdarty z DLC Sierra Madre do Fallout NV. Tak czy siak dziwnie mi się czyta mówienie tych dwóch o tym że do ideału daleko. Pytam zaś, a co oni niby takiego zrobili w Stalkerze że było dla Dezoworów daleko do ideału? Nahuj tyle wersji lokacji kiedy i tak na końcowym efekcie ani jedna się nie pokrywała z poprzednią (mam na myśli taki zabieg jak w Half Life że się jakby doczytywał level a wchodziła po prostu nowa mapka zakończona i rozpoczęta tak by widać było następną, poprzednią). Ogólnie spoko. Nawet w porządku się wypowiedzieli ale za przerwanie prac nad dwójeczką mam niesmak do ich decyzji… Można było zrobić grę pomieszaną z grą akcji i z grą RPG co by masy w to także zechciały zagrać i było by w dechę!


Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
  • Czarnobyl – 1000 mil w Zonie
    Przedstawiamy relację z wyprawy do Zony, którą odbyli nasi użytkownicy - Seek-n-Explore i Lehoslav. Dziękujemy za ciekawe materiały i życzymy powodzenia w [...]
  • ANTYMIR – Zona zupełnie od nowa
    WKŁAD W ZONĘ Twórczość Andrieja Lewickiego czytelnicy z Polski znają dość słabo a to za sprawą tylko jednej wydanej w naszym [...]
  • Kroniki Zony: Stalkerska Sieć i PDA
    STALKERSKA SIEĆ Stalkerska Sieć — lokalna sieć komputerowa Zony do której podłączone są urządzenia PDA wszystkich stalkerów. Twórcy Stalkerskiej Sieci Po raz [...]
  • zeebee « 26 czerwca 2017, 11:43
    Panowie stalkerzy, kiedy w końcu spolszczenie do Developer’s Cut 1.4002. bo grać się chce jak cholera, a...
  • Takerbdn99 « 15 czerwca 2017, 17:44
    Podpinam się pod pytanie. Właśnie udało mi się w końcu uruchomić developers cut, i boję się że dodając...
  • El Machor « 15 czerwca 2017, 14:32
    @caleb59 jak idą prace nad spolszczeniem? Jest już gdzieś na horyzoncie? ;)
  • Afrose « 14 czerwca 2017, 10:00
    @Barracuda1806 służę pomocą ;
  • Barracuda1806 « 12 czerwca 2017, 23:46
    @Afrose Dzięki za doinformowanie. Nie czytałem książki przyznam się więc po prostu nie wiedziałem jak...