21
lis
Przejdź do komentarzy

Pamiętnik programisty (tłumaczenie)

Tekst źródłowy przetłumaczony na polski z oblivion-lost.com

Czy w Strefie jest życie?

Sztuczna inteligencja w STALKERze pozwala ludziom i zwierzętom zwiększyć szanse na przetrwanie. Rzadko zdołasz zobaczyć stalkera z pistoletem wymierzonym w kierunku uzbrojonego w karabin szturmowy żołnierza. Oczywiście wyjątki się zdarzają, ale to wynika ze złego stanu psychicznego danego stalkera. Przedstawiliśmy koncepcje “wyrównanej inteligencji”. Ogólnie, NPC w grach FPP wiedzą dokładnie gdzie jest gracz, ponieważ jest to typowe dla wszechwiedzącej nadluckiej SI kontrolującej postaciami. W STALKERze SI wroga może jedynie “domyślać” gdzie znajduje się gracz. SI pamięta ostatnie miejsce gdzie straciło z oczu gracza i próbuje go znaleźć metodą “co bym zrobił na jego miejscu?”. SI szuka gracza zakładające jego następny możliwy ruch. Przyglądanie się temu jest fascynujące, gdy po cichu umkniesz wrogowi, on krąży wokół tego miejsca zastanawiając się gdzie do cholery zniknąłeś.

W czasie tworzenia intelektu walki, wzięliśmy pod uwagę zachowanie prawdziwej osoby, wiedząc o tym, że NPC kontrolowane przez SI muszą imitować poprawne reakcje bazujące na danej sytuacji. W czasie walki SI używa wszelakich możliwości krycia się, chowania za przeszkody rozróżniając materiał gdzie pociski mogą go spenetrować lub nie. Gdy nadchodzi czas przeładowania broni, NPC wraca w bezpieczne miejsce aby to zrobić i powraca jedynie wtedy kiedy jest zdolny do walki. Wycofanie NPC polega na chowaniu się za rogi budynków lub ich wnętrza, aby uzyskać optymalną linię strzału, jak również innych pozytywnie wpływających na bezpieczeństwo czynników.

Oczywiście przez skomplikowane SI mieliśmy wiele związanych z tym różnych i dziwnych problemów. W czasie wczesnego rozwoju inteligencji walki i jej testowania jednemu stalkerowi odbiła szajba i zaczął postrzegać samego siebie jako zagrożenia a co za tym idzie – wroga. Chciał zlikwidować “wroga” jak najszybciej. Niestety, nasi bezużyteczni animatorzy nie zaplanowali możliwości przystawienia własnej broni do swojej skroni, więc biedny stalker musiał strzelać w jedyne możliwe miejsce czyli stopy. :) Przez 10 dobrych minut cały team kulał się po ziemi ze śmiechu patrząc na desperacko walczącego stalkera z jego własnymi nogami. W końcu po wytraceniu dwóch pełnych magazynków NPC zginął podając komendę “Wróg zlikwidowany pomyślnie” przed zgonem. ;)

Strefa przepełniona jest wszelkiego rodzaju informacjami. Tak jak w prawdziwym świecie przetrwanie jest głównym priorytetem. Informacja o oślepiajšcych psach widzianych w pewnym miejscu przekazana radiowo przez zaprzyjaśnionego stalkera może zaoszczędzić ci dużo amunicji, a nawet twoje życie. Plotki o nieznanej konstrukcji na zachodzie mogą zaprowadzić gracza wgłąb Strefy. Nie ograniczamy się tylko do przekazywania informacji między stalkerami, o fabule lub różnych zadaniach. W STALKER, będziesz musiał zaopatrywać się w cenne informacje ze strumienia wiadomości, tak jak w prawdziwym życiu. Strefa jest nasycona plotkami. Będziesz mógł się dowiedzieć o jakiejś walce między dwoma klanami stalkerów, o wypadku doświadczonego stalkera, o nagłym ukazaniu się anomalii, o niedawno odkrytym artefakcie w zniszczonym labolatorium itp. itd.

Życie bez gatunku ludzkiego

A teraz jest idealny moment na przedstawienie wam najbardziej skomplikowanego i ważnego etapu Systemu Symulacji Życia – kompletny samorząd.

Jak wspomnieliśmy wcześniej, Strefa to pojedyńczy wielki obszar i poruszanie się w nim nie jest ograniczone w żaden sposób (prócz warunków środowiska, np promieniowanie). Ogromna różnica w STALKER to to, że życie w Strefie nie kończy się, nie zatrzymuje, nie zwalnia. Nawet wtedy gdy gracz jest wiele kilometrów dalej. Graficznie, Strefa jest rysowana jedynie wokół pozycji gracza, jego promieniu. ALE, nawet jeśli postać czy potwór jest poza naszym zasięgiem wzroku, nie znika ona magicznie, lecz kontynuuje życie i zachowuje się normalnie. Wokół gracza spotykają się stalkerzy, handlują, walczą, wypełniają zadania, potwory poruszają się w poszukiwaniu pożywienia, śpią i walczą. Każde zdarzenie pozostawia swój ślad w świecie. Możliwe jest ujrzenie ciała walczącego niegdyś stalkera z grupą rywali lub obserwowanie walki pomiędzy stalkerami i potworami. Możesz także znaleźć sam inwentarz zjedzonego przez hordę psów człowieka. Jest nawet możliwe, aby usłyszeć plotkę o takich wydarzeniach w barach, a później spenetrowanie pod słyszanego obszaru i zabrania rzeczy. Wszystkie obiekty pozostawione na ziemi nie giną do momentu aż ktoś je podniesie, lub przeniesie, więc zalecane jest znalezienie personalnego schowka w Strefie aby składować tam ekwipunek itp.

NPC to już nie “boty” jak zakładaliśmy to rozumieć. W świecie gry są ludzie którzy różnią się od ciebie jedynie sztuczną inteligencją. Poza tym to chyba jedyna przewaga gracza, chociaż nadal nad tym pracujemy. To NIE znaczy, że NPC będą super snajperami latającymi na jetpackach. Celują oni tak samo jak prawdziwy człowiek i poruszają się jak gracz. Próbujemy po prostu wprowadzić im trochę ludzkiego myślenia i nieprzewidywalności. Każdy NPC ma swoje własne imię i historie. Możesz np. spotkać stalkera który po raz pierwszy wszedł do Strefy i czuje się w niej “zielony”. Po jakimś czasie plotkując możesz usłyszeć o jego sukcesach lub porażkach. Dlatego przez unikalne osiągnięcie tego SI, NPC nie są już postaciami “nie-graczami”, wydają się być niepodległymi, samowystarczającymi ludźmi.

Przygody “Goshi”

Ad. ‘Gosha’ jest typem śmiesznego Rosyjskiego imienia, użytego aby oznaczało niezbyt przebiegłego i silnego itp. W polskim można by użyć imienia “Stefan”. =)

System Symulacji Życia to serce unikalnego świata gry Strefy który zajął nam 1.5-2 lata pracy. Przez ten czas tworzyliśmy poza głównym projektem SSŻ “siatkę bezpieczeństwa”. Czyli wariant zapobiegawczy gdybyśmy nie dali rady stworzyć SSŻ. Prostszy system alternatywny wyglądał na liniową rozgrywkę z prostą fabułą i zadaniami typu “Fedex” czyli “idź tam, weź to, wróć tam”. Przy końcu tworzenia SSŻ który nie nadawał się na nic, wszystkie rzeczy nie pasowały do siebie, pojawiały się błędy przez co w ekipie zdenerwowanie narastało. System zaczął działać co raz lepiej i zaczęłiśmy powoli zapominać ile razy każdy z nas wykrzykiwał “*#&% nie działa!!!” przez ostatnie parę lat.

W ramach testu niektórych sytuacji systemu symulacji zbudowaliśmy specjalny poziom. Ogromna połać terenu. Wrzuciliśmy masę potworów i stalkerów na wielkie pole i siedząc z całą ekipą przy monitorze oglądaliśmy co się zdarzy. :) Aby stworzyć iluzję prawdziwego testu, gra generowała statystyki na drugi monitor w tym samym czasie, który głównie wyglądał tak:

Evnt119: Stalker ‘Gosha’ #84 został zagryziony na śmierć przez świnie
Evnt120: Stalker ‘Gosha’ #132 postrzelił zabitego psa (Nie sądzę aby Greenpeace się spodobały nasze testy)
Evnt121: Stalker ‘Gosha’ #43 podniósł karabin szturmowy należący do ‘Gosha’ #84, i teraz stoi jak idiota z dwoma karabinami szturmowymi
Evnt122: Stalker ‘Gosha’ #7 podeptał kilka szczurów
Evnt123: Koledzy nieżywych szczurów uczciły to konsumpcją nieżywej świni
Evnt124: Świniom się to nie spodobało i zmiażdżyły ‘Gosha’ #43
Evnt125: Stalker ‘Gosha’ #61 stoi nad 2 karabinami drapiąc się po głowie, ponieważ nie wie który jest lepszy i czy nie lepiej wzišc dwóch jak ‘Gosha’ #43 dla celów religijnych
Evnt126: Stalker ‘Gosha’ #17, jakkolwiek, nie jest religijny
Evnt127: Stalker ‘Gosha’ #17 zabił ‘Gosha’ #61
Evnt128: Stalker ‘Gosha’ #17 podniósł wszystko z ziemi, łącznie z granatem odpalonym przez ‘Gosha’ #94, zabitego wcześniej przez ‘Gosha’ #84

informacje o wpisie:

7olik
autor:
7olik

ocena wpisu:

VN:R_U [1.8.0_1031]

Rating: 0.0/5 (0 votes cast)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.
  • Czarnobyl – 1000 mil w Zonie
    Przedstawiamy relację z wyprawy do Zony, którą odbyli nasi użytkownicy - Seek-n-Explore i Lehoslav. Dziękujemy za ciekawe materiały i życzymy powodzenia w [...]
  • ANTYMIR – Zona zupełnie od nowa
    WKŁAD W ZONĘ Twórczość Andrieja Lewickiego czytelnicy z Polski znają dość słabo a to za sprawą tylko jednej wydanej w naszym [...]
  • Kroniki Zony: Stalkerska Sieć i PDA
    STALKERSKA SIEĆ Stalkerska Sieć — lokalna sieć komputerowa Zony do której podłączone są urządzenia PDA wszystkich stalkerów. Twórcy Stalkerskiej Sieci Po raz [...]
  • Kinot32 « 26 stycznia 2024, 17:44
    Mogli by nawet przesunąć na 2025, i tak by nie robiło różnicy
  • KarwaPL « 21 stycznia 2024, 7:56
    Ciekawe, ciekawe. Wypróbujemy z synem. Pzdr
  • KarwaPL « 17 stycznia 2024, 20:27
    Spodziewałem się tego, ale i tak jest trochę zawiedziony :-)) p.s. Odpalam Gamma zatem
  • KarwaPL « 22 grudnia 2023, 21:11
    Wzajemnie, Stalkerzy
  • KarwaPL « 17 grudnia 2023, 12:03
    W mordę nie mogę się już doczekać :-) p.s. Z Synem dalej gramy w Zew Prypeci